Reklama

Orange Polska szykuje nową strategię

W drugim kwartale jeden z największych telekomów kraju przedstawi kilkuletni plan. Na razie podsumował poprzedni. Nie wszystko się udało.

Publikacja: 18.02.2021 21:00

Orange Polska szykuje nową strategię

Foto: Bloomberg

Nie ma to, jak rozliczać się z inwestorami z założeń strategii przygotowanej przez poprzednika. To spotkało w czwartek Juliena Ducarroza, prezesa Orange Polska od września 2020 r. Przy okazji publikacji wyników za rok ubiegły spółka podsumowała efekty strategii, którą rozpoczęła w 2017 r.

– Mamy przed sobą jeszcze parę rzeczy do zrobienia –przyznał Julien Ducarroz.

Plan Orange.One (czteroletni) zakładał, że grupa ustabilizuje przychody i zaczną one rosnąć. Poprawić miała się także efektywność telekomunikacyjnej grupy. Finansowe cele, jak podkreślał odpowiedzialny za tę stronę grupy Jacek Kunicki, udało się zrealizować w pełni. Także w 2020 r. Orange Polska udało się powiększyć nieznacznie przychody (o 0,9 proc., do 11,51 mld zł), choć początkowo uznawano to za trudny cel. Poprawił się też wskaźnik EBITDAal (zysk operacyjny po kosztach amortyzacji i leasingu). Za to zysk netto, z którego firma teoretycznie wypłaca dywidendę, spadł o 44 proc., do 46 mln zł.

Orange Polska od lat nie wypłaca dywidendy. Zarzucił dzielenie się zyskami z inwestorami, odkąd realizuje inwestycyjny plan budowy i modernizacji sieci w technologii światłowodowej. To właśnie przekształcenie dawnego operatora zasiedziałego (Orange Polska to dawna TPSA) w dużo zwinniejszego nowoczesnego operatora było jednym z głównych celów strategii Orange.One. Przewidywała ona m.in., że w ciągu czterech lat sieć światłowodowa Orange Polska dotrze do 5 mln gospodarstw domowych. Ten cel telekom osiągnął, choć nie tak, jak pierwotnie zapowiadał. Około 1 mln linii to łącza innych operatorów, z których Orange może korzystać, by świadczyć usługę internetu światłowodowego.

Celem wyznaczonym w strategii było też zwielokrotnienie liczby indywidualnych klientów internetu światłowodowego. Miniony rok telekom zakończył z 725 tys. klientów (zarówno indywidualnych, jak i biznesowych). Na pewno powiodło mu się natomiast w sprzedaży płatnej telewizji. Cel mówił, że liczba klientów usługi ma przekroczyć w 2020 r. milion i tak też się stało.

Reklama
Reklama

Najbardziej rozminęły się z rzeczywistością cele szczegółowe, jak liczba abonentów pakietów usług stacjonarnych i mobilnych Orange Love. Plan przewidywał, że będzie ich po czterech latach 1,8–2,3 mln. To, że trudno będzie ten cel osiągnąć, wiadomo było od pewnego czasu. W grudniu telekom zaraportował o 1,48 mln abonentów Orange Love.

Jacek Kunicki uważa, że mimo wszystko strategia operatora konwergentnego zdała egzamin. Jego zdaniem wskazuje na to rosnący przychód od abonentów Orange Love, coraz mniejszy odpływ użytkowników i chociażby fakt, że inni operatorzy wybrali podobną ścieżkę.

Julien Ducarroz wśród planów, które się nie powiodły, wymienił niższe niż oczekiwane przychody ze sprzedaży smartfonów, porażkę projektu Orange Finanse i zbyt wolno rozwijające się usługi Orange Energia.Także cyfryzacja biznesu grupy idzie za wolno.

Co będzie w nowej strategii? Bożena Leśniewska, wieprezes ds. rynku biznesowego, ujawniła, że niewykluczone są kolejne przejęcia firm ICT. – Będziemy wchodzić w nowe dla nas obszary BIG Data i sztucznej inteligencji – powiedziała.

Orange Polska czekają ważne decyzje dotyczące infrastruktury. W tym półroczu wybrać ma inwestora dla wehikułu światłowodowego. „W najbliższym czasie" chce wybrać dostawcę sieci 2, 3 i 5G. W ciągu roku być może zacznie też prace nad sprzedażą wież komórkowych. W czwartek główny akcjonariusz telekomu – Orange – ogłosił powstanie spółki Totem, która obejmie maszty we Francji i w Hiszpanii.

Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Biznes
Czarny czwartek Kremla, sankcje USA i UE, Europa buduje konkurencję dla Muska
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Jak napędzić rozwój małych i średnich firm
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama