Elektryczne plany napędzają wzrosty

Samochody elektryczne to przyszłość i wiedzą o tym inwestorzy, którzy stawiając na ten trend sporo już zarobili. Tradycyjni producenci aut coraz mocniej rozpychają się na rynku, planują ogromne inwestycje i chcą znacząco zwiększyć sprzedaż e-samochodów.

Publikacja: 27.05.2021 21:00

Elektryczne plany napędzają wzrosty

Foto: Bloomberg

Na celowniku giełdowych graczy znalazł się m.in. Daimler, właściciel marki Mercedes-Benz. W dokumencie „Strategy: Three ways to the future of mobility" spółka zaznaczyła, że do 2022 r. cała gama produktów Mercedes-Benz Cars ma zostać zelektryfikowana, co oznacza, że w każdym segmencie dostępne będą różne elektryczne alternatywy. Spółka spodziewa się, że modele elektryczne będą odpowiadały za 15–25 proc. całkowitej sprzedaży Mercedes-Benz Cars do 2025 r. Akcje Daimlera przez ostatni rok zdrożały o ponad 130 proc.

Na rynku elektrycznych aut coraz mocniej rozpycha się Volkswagen. W I kwartale spółka wypracowała 3,4 mld euro zysku, wobec 517 mln euro rok wcześniej. Oprócz poprawy na światowym rynku motoryzacyjnym wpłynęła na to właśnie sprzedaż elektrycznych aut. Sprzedano ich w I kwartale 133,3 tys., ponaddwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

W sukces Volkswagena wierzą również specjaliści. Analitycy Deutsche Banku stwierdzili w marcu, że już w przyszłym roku Volkswagen może pokonać pod względem sprzedaży elektrycznych aut Teslę. Notowania Volkswagena tylko od początku roku wzrosły o 65 proc.

Elektryfikacja branży motoryzacyjnej ma również miejsce za oceanem. Amerykańskie firmy, takie jak General Motors czy Ford Motor, powiększają portfolio e-samochodów, inwestując w rozwój sektora.

Ford zwiększył planowane wydatki na inwestycję w elektromobilność do 30 mld dol. do 2025 r. Spółka spodziewa się, że pojazdy elektryczne będą stanowić 40 proc. jej globalnej sprzedaży do 2030 r.

Nieco mniej, bo 27 mld dol., chce przeznaczyć na inwestycje w elektryczny segment General Motors do 2025 r. Ta spółka planuje od 2035 r. oferować wyłącznie pojazdy elektryczne, kończąc produkcję samochodów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi.

Akcje General Motors przez ostatni rok zdrożały o 111 proc., a Ford Motor o 138 proc.

Na tle tradycyjnych producentów aut słabo w tym roku wypada Tesla, największa pod względem kapitalizacji spółka motoryzacyjna świata. Mimo że firma Elona Muska z kwartału na kwartał zwiększa sprzedaż, to jej notowania od początku stycznia spadły o 12 proc.

Na celowniku giełdowych graczy znalazł się m.in. Daimler, właściciel marki Mercedes-Benz. W dokumencie „Strategy: Three ways to the future of mobility" spółka zaznaczyła, że do 2022 r. cała gama produktów Mercedes-Benz Cars ma zostać zelektryfikowana, co oznacza, że w każdym segmencie dostępne będą różne elektryczne alternatywy. Spółka spodziewa się, że modele elektryczne będą odpowiadały za 15–25 proc. całkowitej sprzedaży Mercedes-Benz Cars do 2025 r. Akcje Daimlera przez ostatni rok zdrożały o ponad 130 proc.

Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Biznes
Szef PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO