Wyniki tych badań przedstawia wskaźnik optymizmu konsumentów (WOK) i jego składowe: klimat gospodarczy i skłonność do zakupów.
W listopadzie WOK wzrósł aż o 5 pkt, do 112,69 pkt najwyższego poziomu w swej historii. Polacy są bardziej optymistyczni w ocenach zmian sytuacji gospodarczej niż w październiku – klimat gospodarczy wzrósł o 14 pkt, do 115 pkt. Najważniejszym wydarzeniem związanym z gospodarką i jej perspektywami były wybory i zmiana rządu. Najbardziej korzystnie oceniają to osoby młode i w średnim wieku, z wyższym wykształceniem oraz o najwyższych zarobkach, a także mieszkańcy dużych miast. Dosyć chłodno natomiast zmiany przyjmują emeryci i renciści.
Wyraźnie poprawiły się oceny ogólnej sytuacji kraju. W listopadzie 52 proc. Polaków ocenia, że sprawy zmierzają w dobrym kierunku (w październiku 32 proc.). 36 proc. uważa natomiast, że sprawy kraju idą w złym kierunku (w październiku 58 proc.). Zmiana rządu nie wpłynęła jak dotąd na postawy kupujących: skłonność do zakupów utrzymała się na poziomie zbliżonym do października
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości w przedziale od 0 do 200 pkt.
Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos na zlecenie „Rz". Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania między 8 a 13 listopada na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Szczegółowe informacje można uzyskać w siedzibie Ipsos w Warszawie przy ul. Puławskiej 39, tel. 022 848 35 57; e-mail: lukasz.torun@ipsos.pl