W ubiegłym roku ilościowy udział Warzywka w rynku zmniejszył się o prawie 40 proc.
– Spadek udziałów Warzywka związany był z brakiem jakichkolwiek inwestycji w tę markę od 2006 r., czyli od momentu, kiedy firma Kamis postanowiła ją sprzedać – mówi Michał Jung, dyrektor marketingu Podravki, która została właścicielem Warzywka wiosną ubiegłego roku. Wyjaśnia także, że jego firma przejęła pełną odpowiedzialność za dystrybucję przyprawy w drugiej połowie 2007 r. Natomiast dopiero w grudniu zaczęła ją produkować w swojej fabryce w Kostrzynie.
Pod koniec 2007 r. do Warzywka należało 9,5 proc. polskiego rynku przypraw uniwersalnych pod względem wielkości sprzedaży. Udziały te były o niemal 6 punktów proc. niższe niż na koniec 2006 r. – wynika z danych firmy badawczej MEMRB. W dół, o 4 punkty, poszły także udziały wartościowe marki. Na koniec ubiegłego roku wynosiły one 7,5 proc. Warzywko jest już drugą marką przypraw uniwersalnych – czyli nadających się do różnego rodzaju potraw – którą Chorwaci oferują w Polsce. Należy do nich także Vegeta. MEMRB podaje, że na koniec 2007 r. udziały tej marki pod względem wartości i wielkości sprzedaży wynosiły odpowiednio 40,1 proc. i 26,7 proc.
W branży pojawiają się głosy, że przejęcie Warzywka przez Podravkę od początku skazane było na niepowodzenie. Trudno bowiem promować marki, które konkurują ze sobą na tym samym rynku. W Podravce są innego zdania. Finalizując transakcję z Kamisem, podkreślali, że tańsze od Vegety Warzywko pozwoli im dotrzeć do innej grupy konsumentów.
Na zamieszaniu wokół Warzywka skorzystali konkurenci Podravki. O ponad 2 punkty procentowe, do 32,1 proc. w górę, wzrosły udziały marki Kucharek. Produkuje ją firma Prymat, lider rynku przypraw uniwersalnych pod względem wielkości sprzedaży. – Nasza marka zanotowała w 2007 roku największy wzrost udziałów rynkowych – mówi Przemysław Pająk, rzecznik prasowy Prymatu.