Reklama

Wrocław poczeka na większe lotnisko

Wrocławskie lotnisko może mieć problemy z rozbudową. O grunty upomnieli się byli właściciele

Aktualizacja: 26.03.2008 05:47 Publikacja: 26.03.2008 05:45

Wrocław poczeka na większe lotnisko

Foto: Wikipedia/GNU Licencja Wolnej Dokumentacji

Dawni właściciele gruntów mogli się o nie ubiegać, bo planowana rozbudowa lotniska nie rozpoczęła się w ciągu siedmiu lat od wywłaszczenia. Obecnie wykup tych samych gruntów kosztowałby miasto dodatkowe 15 – 18 mln zł.

– Miasto, jeden z udziałowców wrocławskiego portu, stwierdziło, że tereny, na których port miał się rozbudowywać, należą do niego i przekaże je na potrzeby lotniska – mówi Zbigniew Salek, były wiceprezes portu wrocławskiego. – Jednak kiedy w lipcu zeszłego roku wystąpiliśmy o pozwolenie na budowę, okazało się, że sprawy własności gruntu nie są uregulowane, bo upomnieli się o niego byli właściciele.

Projekt budowlany jest, gdyby nie problemy z gruntami, władze portu do rozbudowy przystąpiłyby w ciągu najbliższych trzech miesięcy. Pieniądze na inwestycje zarezerwowano: ok. 80 mln zł w budżetach miasta i regionu oraz ok. 50 mln euro w ramach dotacji unijnych. Budowa miała potrwać mniej więcej dwa lata.

Teraz niewykluczone, że całą procedurę wywłaszczeniową trzeba będzie powtarzać. Może to potrwać nawet trzy lata, czyli rozbudowa lotniska zakończyłaby się z końcem 2012 roku – po ME w piłce nożnej.

Port może również odkupić nieruchomość lub zamienić się z jej właścicielem, co mogłoby przyspieszyć formalności. –Na wykupienie nieruchomości lotnisk nie stać – mówi Tomasz Klosowski, wiceprezes portu gdańskiego. – Poza tym za grunty wywłaszczone płaci gmina, a koszty wykupu ponoszą spółki zarządzające portami.

Reklama
Reklama

By przyspieszyć pozyskanie niezbędnych nieruchomości, niektóre porty wymieniają się gruntami. Tak zrobiły Gdańsk oraz Szczecin. Lotnisko w Gdańsku wejdzie w posiadanie wszystkich niezbędnych do rozpoczęcia rozbudowy gruntów za trzy miesiące. Port Szczeciński natomiast już dwa lata temu wymienił się gruntami z Lasami Państwowymi.

Niezbędne jest uchwalenie specjalnej ustawy, na podstawie której porty lotnicze będą mogły szybciej pozyskiwać nieruchomości pod swoje inwestycje, tak jak mogą robić drogowcy czy kolejarze. Ważne jest też, by wywłaszczenie mogło być przeprowadzone również pod inwestycje okołolotniskowe, takie jak hotele czy parkingi – to sposób, zwłaszcza dla mniejszych lotnisk, na pozyskanie inwestora. Wywłaszczenie odbywa się na konkretny, ustalony przez gminę cel, nie byłoby więc niebezpieczeństwa, że zamiast hotelu na danym grucie powstanie np. pole golfowe.

Dawni właściciele gruntów mogli się o nie ubiegać, bo planowana rozbudowa lotniska nie rozpoczęła się w ciągu siedmiu lat od wywłaszczenia. Obecnie wykup tych samych gruntów kosztowałby miasto dodatkowe 15 – 18 mln zł.

– Miasto, jeden z udziałowców wrocławskiego portu, stwierdziło, że tereny, na których port miał się rozbudowywać, należą do niego i przekaże je na potrzeby lotniska – mówi Zbigniew Salek, były wiceprezes portu wrocławskiego. – Jednak kiedy w lipcu zeszłego roku wystąpiliśmy o pozwolenie na budowę, okazało się, że sprawy własności gruntu nie są uregulowane, bo upomnieli się o niego byli właściciele.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama