Kolejny rok chińskiego boomu

Producenci samochodów w Pekinie. Mimo krachu na rynku amerykańskim i spadku sprzedaży w Europie wyniki koncernów motoryzacyjnych w Chinach nadal są świetne

Publikacja: 21.04.2008 21:48

Kolejny rok chińskiego boomu

Foto: AFP

Zainaugurowany w ostatnią niedzielę Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Pekinie stał się jedną z największych tego typu imprez na świecie. – Producent, który dobrze zrozumie chiński rynek, będzie głównym rozgrywającym przez następnych 25 lat – tłumaczył wczoraj dziennikarzom Rick Wagoner, prezes General Motors. To wciąż największy producent aut na świecie, ale w I kwartale miał problemy z dostawami do Chin z powodu śnieżyc w USA i spadł na drugie miejsce wśród największych producentów aut w Państwie Środka.

W 2007 r. wyprodukowano w Chinach 6,3 mln aut. Prognoza wzrostu sprzedaży nowych aut w 2008 r. wynosi 16 proc.

Doskonale sprzedają się w Chinach auta Forda, dlatego zarząd rozważa podjęcie decyzji o budowie trzeciej już fabryki samochodów w tym kraju. Volkswagen chce w tym roku sprzedać na tym rynku milion aut.

Coraz większy jest także popyt na auta luksusowe. Rekordową sprzedażą mogą się pochwalić BMW i Mercedes. Brillance Auto, joint venture BMW i pochodzącej z Hongkongu Brillance China Automotive, zastanawia się nad budową w Chinach drugiej fabryki.

Światowe koncerny mają coraz większy kłopot z miejscową konkurencją. Główne chińskie firmy motoryzacyjne wprawdzie stworzyły joint venture z zagranicznymi partnerami, ale nie przeszkadza im to produkować własnych modeli. Często skopiowanych z aut partnera.

Chińczycy zaczęli się interesować także autami tańszymi, skromnie wyposażonymi. To dlatego Mitsubishi Motors zapowiedział produkcję taniego samochodu, który będzie sprzedawany i w Chinach, i poza granicami tego kraju.

Jeszcze rok temu sądzono, że to Chiny dadzą impuls dla bardziej ekologicznej motoryzacji. Tak się nie stało. Wszelkie nowinki są w tym kraju przyjmowane z dużą rezerwą. Mimo to właśnie w Chinach prezes GM ujawnił, że model Volt z silnikiem do ładowania w gniazdkach elektrycznych pojawi się w sprzedaży w 2010 r.

Zainaugurowany w ostatnią niedzielę Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny w Pekinie stał się jedną z największych tego typu imprez na świecie. – Producent, który dobrze zrozumie chiński rynek, będzie głównym rozgrywającym przez następnych 25 lat – tłumaczył wczoraj dziennikarzom Rick Wagoner, prezes General Motors. To wciąż największy producent aut na świecie, ale w I kwartale miał problemy z dostawami do Chin z powodu śnieżyc w USA i spadł na drugie miejsce wśród największych producentów aut w Państwie Środka.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca