Gościem specjalnym pierwszego dnia konferencji będzie znana brytyjska publicystka, wicenaczelna „The Economist” Emma Duncan. Drugi dzień (29 maja) poświęcony będzie dyskusjom o gospodarce morskiej, turystyce, a także – po raz pierwszy – infrastrukturze lotniskowej.
W Gdyni trwają przygotowania do uruchomienia pasażersko-towarowego portu Gdynia-Kosakowo. Jest tu – od niemal 70 lat w dyspozycji Marynarki Wojennej RP – jedno z największych lotnisk w kraju, znakomicie usytuowane, wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Jest zbyt duże na potrzeby wojska, a ma ogromny potencjał, który można wykorzystać do celów cywilnych. Te plany wpisują się w ogólnoświatowy trend, jakim jest coraz dynamiczniejszy rozwój portów regionalnych. Zdaniem ekspertów ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio w tempie 6,5 proc. rocznie.
– Średni wzrost przewozów we wszystkich portach regionalnych w 2008 r. wyniesie 25 proc., co spowoduje, że udział w rynku lotniska na Okęciu spadnie z 48,4 proc. w roku 2007 do 39 proc. w 2014 r. W dalszych latach też będzie malał – mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski, kierownik Katedry Polityki Transportowej Uniwersytetu Gdańskiego, który poprowadzi panel „Lotniska regionalne”.
Temat bardzo na czasie, gdyż przez cztery lata po wejściu Polski do Unii Europejskiej przewozy pasażerskie oraz obroty portów lotniczych wzrastały w tempie najwyższym nie tylko w Europie, ale i na świecie. Prognozy wskazują, że dobra koniunktura się utrzyma. W 2015 roku liczba pasażerów powinna przekroczyć 40 mln, a w 2020 osiągnąć 54 mln. Specjaliści przewidują, że w 2030 r. z portów lotniczych skorzysta łącznie 80 mln pasażerów, a najbardziej dynamicznie rozwijać się będą właśnie porty regionalne.
– W tej sytuacji ważne się staje określenie szans i zagrożeń stojących przed polskimi portami regionalnymi. Temu będzie poświęcony panel – dodaje prof. Włodzimierz Rydzkowski.