Polacy nie wierzą w filantropię biznesu

Aż trzy czwarte dorosłych Polaków jest sceptycznych wobec społecznej odpowiedzialności biznesu i podejmowanych dla dobra społeczeństwa akcji CSR

Publikacja: 07.08.2008 10:18

Polacy nie wierzą w filantropię biznesu

Foto: Danone

Uważają, że wydatki firm na nagłaśnianie własnej dobroczynności są często wyższe niż wydatki na rzeczywiste działania społeczne. Tak przynajmniej wynika z najnowszego badania firmy On Board PR i PBS DGA.

Ale, co ciekawe, aż dziewięciu z dziesięciu Polaków oczekuje większego zaangażowania firm w działania dobroczynne czy społeczne.

– Najniższe zaufanie do intencji, które towarzyszą dobroczynności biznesu, jest w grupie samych przedsiębiorców – mówi „Rz” Norbert Kilian z On Board. – Poziom sceptycyzmu jest też wprost proporcjonalny do wykształcenia – dodaje Tomasz Dziedzic z PBS DGA. Wyjaśnia, że wśród Polaków z wyższym wykształceniem odsetek osób podejrzewających przewagę promocji nad rzeczywistymi działaniami sięga 82 proc.

Opinie te uderzają w tak modną ostatnio „społeczną odpowiedzialność biznesu”. Ten popularny wśród zachodnich korporacji trend powoli trafia również do Polski. Jest jednak rozumiany szerzej niż prosta filantropia. Chodzi o takie prowadzenie działalności, by oprócz zysku uwzględniać w decyzjach gospodarczych również wpływ firmy na społeczeństwo i środowisko. Przedsiębiorstwa z roku na rok wydają na ten cel coraz więcej pieniędzy.

– Polacy muszą mieć jakiś powód, że nie ufają biznesowi – mówi „Rz” Marjorie Thompson, brytyjska konsultantka ds. komunikacji, która wcześniej pracowała m.in. w Saatchi and Saatchi. – Być może wynika to z przeszłości – tłumaczy. Jej zdaniem brak zaufania do biznesu to ogromne wyzwanie dla niego samego. Sugeruje, że właśnie korporacje powinny pomóc utworzyć jakąś instytucję, której Polacy będą ufać.

Uważają, że wydatki firm na nagłaśnianie własnej dobroczynności są często wyższe niż wydatki na rzeczywiste działania społeczne. Tak przynajmniej wynika z najnowszego badania firmy On Board PR i PBS DGA.

Ale, co ciekawe, aż dziewięciu z dziesięciu Polaków oczekuje większego zaangażowania firm w działania dobroczynne czy społeczne.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca