– Zakup Kotlina i Elbro otwiera nowy rozdział w budowaniu naszej grupy kapitałowej – mówi Robert Niewiadomski, prezes Agros Novej. Przejęte od koncernu Orkla firmy pozostaną samodzielnymi spółkami z odrębnymi zarządami.
Do finalizacji transakcji dojdzie, jeżeli zgodzi się na nią Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na razie firmy nie ujawniają jej wartości. Dla porównania w ubiegłym roku 100 proc. firmy Superfish kupił od Orkli giełdowy Graal, czołowy producent przetworów rybnych w Polsce. Za spółkę, która przynosi ok. 130 mln zł przychodów rocznie, zapłacił wówczas 10 mln zł. Kotlin i Elbro w 2007 r. osiągnęły w sumie 114 mln zł przychodów. Jeżeli dojdzie do przejęcia, przychody Agros Novej w 2008 roku po raz pierwszy w historii przekroczą 1 mld zł. Rok 2007 firma zakończyła wynikami na poziomie 843 mln zł.
Kupując Kotlin, Agros Nova umocni się na rynku keczupów, który według instytutu Nielsen wart jest ok. 340 mln zł. W sumie udziały należącej do Agros Novej marki Łowicz oraz Kotlina wyniosą ok. 26 proc. Pozwoli to spółce zbliżyć się do lidera tego rynku – firmy Heinz.
Dzięki Kotlinowi AN zyska także po kilka procent udziałów w rynkach koncentratów pomidorowych oraz dżemów (do przejmowanej spółki należy marka Sorella). Agros Nova jest już liderem na rynku dżemów wartym według MEMRB ok. 312 mln zł.
Elbro jest natomiast liczącym się producentem mrożonych pyz i pierogów. Kupując tę spółkę, Agros Nova ułatwi sobie wejście do branży mrożonek. „Rz” napisała jako pierwsza, że do debiutu marki Łowicz na tym rynku wartym ok. 400 mln zł ma dojść jeszcze tej jesieni. Agros Nova chce zdobyć w nim aż 20 proc. udziałów. Jej największym konkurentem będzie Hortex, z którym walczy także o pozycję wicelidera rynku soków, nektarów i napojów.