Ile pojazd jest wart po roku, a ile po pięciu latach

Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie

Publikacja: 20.11.2008 01:22

Ile pojazd jest wart po roku, a ile po pięciu latach

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie.

Duży wpływ na utratę wartości auta ma liczba przejechanych kilometrów. Bo im większy przebieg, tym większe zużycie silnika i podzespołów.Najbardziej na wartości tracą samochody luksusowe oraz z bogatym wyposażeniem. Nie zmienia to faktu, że wyposażenie ponadstandardowe może ułatwić późniejszą sprzedaż na rynku wtórnym.

Cena samochodu używanego zależy też od promocji w salonach z nowymi autami. Jeśli producent zaproponuje duże i dłużej dostępne upusty na dany model, wartość rynkowa naszego samochodu w ciągu pierwszych 9 – 12 miesięcy jego eksploatacji jest ustalana na podstawie obniżonej ceny.

Ważne jest również to, czy producent wprowadza istotne zmiany w modelu. Jeśli auto w danej wersji zostało wycofane z produkcji, jego wartość na rynku jest niższa w porównaniu z samochodem z tego samego rocznika, ale w nowej wersji.

Wolniej na wartości tracą samochody cieszące się dobrą opinią na rynku. W Polsce są to auta japońskie, np. Toyota, Honda, i niemieckie, np. Volkswagen, Audi, Opel. Należą one do dziesiątki najchętniej kupowanych.

Przez lata w naszym kraju wolniej taniały samochody z silnikiem Diesla niż z silnikami benzynowymi. Ale tendencja ta powoli się zmienia, od kiedy olej napędowy zaczął drożeć. Na wartość używanego auta wpływa też jego stan techniczny i sposób eksploatacji (jeśli był to pojazd firmowy, jego wartość mocniej spada). Kupujący zwracają poza tym uwagę na to, czy auto było garażowane, ilu miało właścicieli, gdzie były przeprowadzane przeglądy.

[ramka][srodtytul]Co na wykresach[/srodtytul]

- Podajemy wartość samochodu po roku, dwóch, trzech, czterech i pięciu latach eksploatacji, wyrażoną w procentach.

- Założyliśmy, że auto przejeżdża rocznie 20 tys. kilometrów.

- Klasy aut: A, B, C, D

A – pojazdy najmniejsze, długość nadwozia ok. 3,5 m, przeznaczone do jazdy po mieście,

B – samochód o długości ok. 3,7 m, do jazdy po mieście, ale często pełni też funkcję auta rodzinnego,

C – auta kompaktowe,

D – klasa średnia, samochody o długości ok. 4,5 m, podstawowym rodzajem nadwozia jest sedan. [/ramka]

Najwięcej, bo ponad 30 proc. początkowej wartości, samochód traci w pierwszym roku używania. W drugim roku jest to ok. 10 proc., a w kolejnych 6 – 8 proc. rocznie.

Duży wpływ na utratę wartości auta ma liczba przejechanych kilometrów. Bo im większy przebieg, tym większe zużycie silnika i podzespołów.Najbardziej na wartości tracą samochody luksusowe oraz z bogatym wyposażeniem. Nie zmienia to faktu, że wyposażenie ponadstandardowe może ułatwić późniejszą sprzedaż na rynku wtórnym.

Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi
Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej