Był to zarazem jedyny w ubiegłym roku model z pierwszej dziesiątki najpopularniejszych samochodów na kontynencie, którego sprzedaż wzrosła w porównaniu z 2007 r. (o 5,3 proc., do prawie 458,3 tys. sztuk). Na drugim miejscu uplasował się lider z 2007 r., czyli peugeot 207 (niecałe 406,2 tys. sztuk, spadek o 7,1 proc.). Trzeci był ford focus. To z kolei najchętniej kupowany wóz w 2006 r. W roku ubiegłym udało się sprzedać ponad 364,6 tys. sztuk, co oznacza spadek o 8,6 proc.
Na kolejnych pozycjach w europejskim rankingu modeli za 2008 r. uplasowały się: Opel corsa, Renault clio, Ford Fiesta, Opel Astra, Fiat Punto, VW Polo i Audi A4/S4/RS4. Niestety, z tej grupy najmocniej, bo aż o ponad 20 proc., spadła sprzedaż astry. Tymczasem astra III sedan powstaje m.in. w polskim zakładzie koncernu w Gliwicach.
Preferencje klientów z Europy tradycyjnie nie pokrywają się z wyborami Polaków. U nas od lat królują toyoty i skody. Listę bestsellerów 2008 r. otwierają: skody fabia i octavia oraz toyota yaris. Dalej są ford focus i fiat punto. – Tradycyjnie też Polacy wybierają chętniej auta z tańszych segmentów. Co prawda największy udział w rynku ma segment C (108,2 tys. sztuk), przed B (92,8 tys.), ale głównie przez zakupy firm. Jeśli te nadal będą ograniczać inwestycje, w tym roku liderem będzie już segment B – uważa Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.