Na zachodnich rynkach konsole do gier i wydawane na nie tytuły już od kilku lat odpowiadają za ponad połowę wartości całego rynku wideo. W Polsce gry przeznaczone na komputery PC wciąż stanowią ok. 80 proc. rynku.
Jednak 2008 r. w Polsce był przełomowy dla producentów konsol i wydawców gier. – Zakładamy, że 2009 będzie ostatnim rokiem dominacji komputerów PC. Konsole będą miały ok. 40 proc. rynku, a w 2010 r. wyjdą na prowadzenie – przewiduje Krzysztof Zych z polskiego oddziału Electronic Arts, największego na świecie wydawcy gier wideo.
Rynkową ofensywę konsol potwierdzają liczby. Sony Computer Entertainment Poland, podało że w 2008 r. firma sprzedała w Polsce 57,3 tys. sztuk konsoli Playstation 3. Rok wcześniej nabywców znalazło tylko 18,1 tys. egzemplarzy. Podobnie rosła sprzedaż kieszonkowej Playstation Portable (PSP) – z 23,8 tys. sztuk w 2007 r. do 57,7 tys. w ubiegłym roku. Spadki odnotowała jedynie dostępna na rynku jeszcze od 2000 r. Playstation 2 (84,6 tys. w 2007 r. i 48,2 tys. w 2008 r.). Łącznie w ubiegłym roku Sony sprzedało w Polsce 163,2 tys. konsol.
Microsoft, właściciel konkurencyjnej konsoli Xbox 360, nie podaje swoich wyników z rynku polskiego. Sprzedawcy konsol i gier potwierdzają, że w 2008 r. sprzedaż była nawet o 100 proc. wyższa niż rok wcześniej. – W sumie odnotowaliśmy 40 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży gier wideo. Największy wpływ na to miały konsole Sony i Microsoftu. 2008 r. był rokiem najwyraźniejszego jak do tej pory zwrócenia się polskich konsumentów gier w stronę konsol – komentuje Stefan Białek, koordynator hurtowych zakupów gier wideo dla sieci Media Markt, na którą przypada ok. 35-40 proc. sprzedaży gier w Polsce. Jak szacuje Stefan Białek, udział Sony w Polskim rynku konsol wynosi 52 proc., a Microsoftu – 43 proc. Bazując na tych liczbach można oszacować, że w 2008 r. Microsoft sprzedał w Polsce ok. 135 tys. sztuk Xboxa.
Wielkość części rynku należącej do Sony może zaskakiwać. Flagowa Playstation 3, kosztuje 1499 zł (cena sugerowana). Konkurencyjnego Xboxa można kupić już za 669 zł. Co więcej, Sony zapowiedziało niedawno, że nie obniży cen PS3. Wyjaśnieniem wysokiego udziału w rynku może być sentyment konsumentów. Starsza Playstation 2 długo była praktycznie jedyną konsolą dostępną na polskim rynku. Częśc graczy wymieniających sprzęt zostało wiernych marce. 2009 r. może jednak przynieść zmianę polskiego lidera. Sprzedaż wciąż dostępnej PS2 spada (z 84,6 tys. w 2007 r. do 48,2 tys. w 2008 r.). Także gry przeznaczone na PS3 są wyraźnie droższe niż w przypadku Xboxa.