Sieci kablowe w Warszawie czeka konsolidacja

W Warszawie działa już czterech dużych operatorów. Ostra konkurencja może przyspieszyć sprzedaż Astera

Publikacja: 19.03.2009 03:22

Sieci kablowe w Warszawie czeka konsolidacja

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

– Nie budujemy sieci tam, gdzie działa inny operator – twierdzili menedżerowie sieci kablowych jeszcze dwa – trzy lata temu. Wyjątkiem był wart 400 – 500 mln zł rocznie rynek warszawski, gdzie sieci Aster i UPC od lat pokrywają się w 80 proc. Dzisiaj obok nich pojawia się jeszcze Vectra albo Multimedia.[wyimek]400 mln zł wynosi szacunkowo roczna wartość warszawskiego rynku usług w sieciach kablowych[/wyimek]

– Jest już kilkanaście tysięcy mieszkań, w których będzie trzech operatorów – mówi Janusz Arciszewski, szef warszawskiego Astera. Według niego zwrot z inwestycji ”na trzeciego” nie daje rozsądnej stopy zwrotu. Mimo to konkurenci próbują. I to głównie kosztem jego sieci.

– Sieć Multimedia wchodzi tam, gdzie jest Aster, który ma dosyć wysokie ceny usług. Oferując usługę o 10 – 15 proc. tańszą, rzeczywiście można zarobić – mówi przedstawiciel jednego z operatorów.

Tomasz Żurański, prezes zarządu Vectry, zaznacza, że jego firma z zasady nie będzie budowała infrastruktury tam, gdzie musiałaby być trzecim operatorem w budynku. Vectra nie zaczyna zresztą od zera, ponieważ razem ze Sprayem przejęła 21 tys. abonentów i 55 tys. okablowanych mieszkań. Dla porównania Aster ma 280 tys., a UPC (w samej Warszawie) ok. 100 tys. abonentów. Planem Vectry jest 100 tys. okablowanych mieszkań do końca tego roku. Spółka zlikwiduje markę Spray i wprowadzi własną.

– Vectra i Multimedia muszą zasygnalizować, że walczą o najważniejszy z lokalnych rynków. Wiele tutaj nie zdziałają – twierdzi członek zarządu jednego z operatorów. Mogą natomiast popsuć interesy sobie nawzajem.

– Wydaje się, że wobec rosnącej konkurencji coraz bardziej realna staje się perspektywa konsolidacji rynku kablowego – mówi Simon Boyd, szef UPC. Na sprzedaż jest Aster, którego właścicielem jest fundusz inwestycyjny Mid Europa Partners. Według konkurentów Aster może zostać sprzedany nawet jeszcze w tym roku. Zainteresowanie spółką wyrażają wszyscy wielcy konkurenci.

– Dwukrotnie braliśmy udział w przetargu na zakup Astera i z pewnością rozważymy to znowu, jeżeli spółka zostanie oficjalnie wystawiona na sprzedaż – mówi Tomasz Żurański. Zaostrzająca się sytuacja na warszawskim rynku może zmiękczyć właścicieli Astera.

– Nie budujemy sieci tam, gdzie działa inny operator – twierdzili menedżerowie sieci kablowych jeszcze dwa – trzy lata temu. Wyjątkiem był wart 400 – 500 mln zł rocznie rynek warszawski, gdzie sieci Aster i UPC od lat pokrywają się w 80 proc. Dzisiaj obok nich pojawia się jeszcze Vectra albo Multimedia.[wyimek]400 mln zł wynosi szacunkowo roczna wartość warszawskiego rynku usług w sieciach kablowych[/wyimek]

– Jest już kilkanaście tysięcy mieszkań, w których będzie trzech operatorów – mówi Janusz Arciszewski, szef warszawskiego Astera. Według niego zwrot z inwestycji ”na trzeciego” nie daje rozsądnej stopy zwrotu. Mimo to konkurenci próbują. I to głównie kosztem jego sieci.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku