Niemal połowa badanych (45 proc.) stwierdziła, że dobra, odpowiednia cena zdecydowała o tym, że wybrali określoną markę pojazdu. Najczęściej na cenę zwracali uwagą ludzie młodzi, do 30 lat. Najrzadziej miała ona znaczenie w przypadku osób z wyższym wykształcenie oraz specjaliści i osoby zajmujące stanowiska kierownicze - wynika z najnowszego badania TNS OBOP.
Na drugim miejscu, wśród najczęściej wymienianych powodów wyboru samochodu, znalazła się ekonomiczność, którą wskazało 33 proc ankietowanych. To ci, którzy informacje na temat samochodów i motoryzacji czerpią od specjalistów. Kolejne miejsca wśród najczęściej wymienianych powodów zakupu określonego samochodu to okazyjność zakupu - 29 proc, prestiż marki i zaufanie do niej – 28 proc oraz dobra opinia o marce usłyszana od znajomych lub w reklamie – 25 proc. Najrzadziej właściciele nowych aut zwracali uwagę na ekologiczność - 5 proc, serwis – 5 proc oraz nowość modelu danej marki – 1 proc.
Ci, którzy zastanawiają się nad kupnem samochodu w najbliższych miesiącach twierdzą, że najważniejsze będą: marka - 42 proc., ekonomiczność - 36 proc., cena (31 proc. wskazań) oraz własne doświadczenia (30 proc.).
- Gdy planujemy zakup samochodu, jego cena jest ważna dla zdecydowanie mniejszej grupy badanych), natomiast przy realnym zakupie to cena jest najważniejsza - tłumaczy dr Magdalena Sawińska Lider Sektora Badań Rynku Motoryzacyjnego TNS OBOP. - Nasze badania potwierdzają, że kupno samochodu jest trudną decyzją, gdzie czynniki emocjonalne krzyżują się z możliwościami finansowymi - dodaje.
Badanie „Intencja zakupu samochodu w 2009 r.”, zrealizowano w dniach 22 – 25 stycznia 2009 r. oraz 5 – 8 lutego 2009 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 lat i więcej; łączna liczba wywiadów 1967.