Kolejne kontrakty na autostradę

Budimex i J&P Avax wybudują 47 km trasy A4. Ich oferty wybrała GDDKiA w jednym z ostatnich rozstrzyganych w tym roku przetargów na budowę autostrad w Polsce

Publikacja: 17.09.2009 02:34

Budowa autostrady

Budowa autostrady

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Wybierając wykonawców 47-km odcinka trasy A4 między Jarosławem a Korczową, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwracała uwagę nie tylko na cenę. Ważny okazał się okres udzielenia gwarancji na wykonane prace, zależało do niego 10 proc. oceny.

Na inwestycję rząd planował wydać 2,35 mld zł. Wybrał oferty o wartości 1,79 mld zł. Prace na tym odcinku mają się zakończyć do kwietnia 2012 r. 22-kilometrowy fragment trasy wybuduje grecka J&P Avax. Zaproponowała zrealizowanie inwestycji za 818,5 mln zł i udzielenie gwarancji na 120 miesięcy. Najtańszą ofertę, opiewającą na 796,4 mln zł, ale przy gwarancji na 60 miesięcy, złożyło konsorcjum Eurovii i Warbudu.

Kontrakt na budowę drugiego odcinka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce powierzyć konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Cena wynosi 969,2 mln zł, gwarancja – 84 miesiące. Mostostal Warszawa złożył ofertę tańszą o ok. 6 mln zł, jednak chciał na wykonane prace udzielić tylko 60 miesięcy gwarancji.

[wyimek]7,6 mld zł zaoszczędziła w tym roku GDDKiA na otwartych przetargach drogowych[/wyimek]

Przegrani mają dziesięć dni na złożenie odwołań. – Znaleźliśmy się na trzecim miejscu, więc najprawdopodobniej nie będziemy się od decyzji odwoływać – mówi Agnieszka Kuźma-Filipek, rzeczniczka Mostostalu Warszawa.

Rozstrzygnięty wczoraj przetarg był jednym z ostatnich w tym roku, który dotyczy budowy autostrad. Z kolei na początku przyszłego roku mają zostać otwarte koperty m.in. w przetargu na wybór wykonawców 9-km i 21-km odcinka trasy A1 Stryków – Kotliska. Został on ogłoszony pod koniec sierpnia. W grudniu ma zostać ogłoszony również przetarg na budowę 41- -km fragmentu trasy A4 z Rzeszowa do Jarosławia. Udział w nim wstępnie zapowiada większość firm obecnych na polskim rynku.

Oszczędności na ogłoszonych w tym roku przetargach wyniosły 7,6 mld zł. GDDKiA szacowała, że będą je one kosztować blisko 20 mld zł. – Za rok wykonawcy zaczną się ustawiać w kolejce po podpisanie aneksów cenowych – prognozuje Adrian Furgalski, dyrektor ZDG TOR. Wiele firm rezygnuje z marży lub nalicza minimalną. – Nawet jeżeli nie będą musieli dokładać do kontraktów, i tak nie będą mieli pieniędzy na rozwój, zakup nowych maszyn – dodaje Furgalski.

Radosław Stępień, wiceminister transportu odpowiedzialny za drogi, zapowiedział, że możliwości podnoszenia wartości podpisanych teraz kontraktów nie będzie.

W przyszłym roku ma na większą skalę ruszyć dzielenie kontraktów na budowę dróg ekspresowych. Do 2012 roku planujemy wybudować ok. 2000 km tras szybkiego ruchu. To, czy tak jak w roku bieżącym będą się otwierać poniżej kosztorysu, jest wciąż zagadką. – Dużo będzie zależało od tego, jaka będzie cena stali, i od wartości naszej waluty – mówi Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Berger Polska.

– Ceny nie powinny się zmienić jeszcze przez najbliższe pół roku – prognozuje Furgalski.

[ramka][b]Drogowe plany Słowaków i Czechów[/b]

Czesi planują dzięki środkom unijnym do 2013 roku wybudować w sumie 3,5 tys. km autostrad i dróg ekspresowych. Słowacy zaś samych autostrad wybudują w ciągu najbliższych sześciu lat 342,8 km. Czesi realizują inwestycje ze środków budżetowych, nie mają doświadczenia w budowaniu autostrad na podstawie koncesji. Jednak ich ambicją jest, by pierwszy projekt partnerstwa publiczno-prywatnego uruchomić w 2010 roku.

Słowacy współpracę z partnerem prywatnym przy pierwszej inwestycji rozpoczęli już na początku września tego roku. Konsorcjum Granvia wybuduje 52 km trasy szybkiego ruchu R1 za 1,8 mld euro. Koncesja została przyznana na 30 lat, budowa ma się zakończyć w lipcu 2012 roku. Polska planuje do 2012 roku za 121 mld zł wybudować ok. 900 km autostrad i ok. 2100 km dróg ekspresowych. We współpracy z firmami prywatnymi na podstawie koncesji powstało już 210 km autostrad. Trwają prace nad budową kolejnych ok. 350 km. [/ramka]

Wybierając wykonawców 47-km odcinka trasy A4 między Jarosławem a Korczową, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwracała uwagę nie tylko na cenę. Ważny okazał się okres udzielenia gwarancji na wykonane prace, zależało do niego 10 proc. oceny.

Na inwestycję rząd planował wydać 2,35 mld zł. Wybrał oferty o wartości 1,79 mld zł. Prace na tym odcinku mają się zakończyć do kwietnia 2012 r. 22-kilometrowy fragment trasy wybuduje grecka J&P Avax. Zaproponowała zrealizowanie inwestycji za 818,5 mln zł i udzielenie gwarancji na 120 miesięcy. Najtańszą ofertę, opiewającą na 796,4 mln zł, ale przy gwarancji na 60 miesięcy, złożyło konsorcjum Eurovii i Warbudu.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca