Fiat rozważa odebranie Tychom produkcji pandy

Związkowcy z Fiat Auto Poland nie wierzą w stratę najlepiej sprzedającego się modelu. Dyrekcja zakładu odmawia komentarzy

Publikacja: 16.11.2009 01:00

Tychy. Fabryka Fiata

Tychy. Fabryka Fiata

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

O planach przeniesienia produkcji modelu Panda z Tychów do Włoch napisał w sobotę włoski dziennik „La Repubblica”. Fiat Auto Poland (FAP) nie chciał komentować tych doniesień. Rzecznik firmy Bogusław Cieślar powiedział jedynie: – Nie są nam znane takie plany.

Równie zaskoczeni doniesieniami z Włoch są pracownicy tyskiej fabryki. – To byłoby absurdalne. Produkujemy w jednej fabryce tyle samochodów, ile Włosi w czterech – argumentuje przewodniczący związku pracowników FAP Stanisław Młynarczyk.

[wyimek]242,4 tys. pand wyjechało z Tychów od początku roku do końca października[/wyimek]

Włosi mają apetyt na pandę, bo bilans wydajności jest dla nich fatalny. Fiat we Włoszech zatrudnia aż 22 tys. osób i produkuje tylko 645 tys. aut. W brazylijskich zakładach koncernu 8 tys. osób wytwarza 700 tys. aut. Tymczasem dla tyskich zakładów Fiata, w których ok. 5 tys. pracowników może produkować 600 tys. samochodów rocznie, wytwarzana od siedmiu lat panda jest najważniejszym modelem.

Od początku stycznia do końca października z fabryki wyjechało 242,4 tys. tych aut. To głównie dzięki nim Fiat zdołał trzykrotnie zwiększyć sprzedaż na rynku niemieckim, gdzie popyt na małe auta wywindowały w tym roku dopłaty za złomowanie starych pojazdów.

Z taśm zakładu zjeżdżają cztery modele: obok pandy jeszcze „500”, ford ka oraz seicento. Produkcja tego ostatniego już zamiera. W niedalekiej przyszłości ma tu trafić lancia Y, ale nie jest ona przebojem. Tychy od dłuższego czasu liczą, że będą produkować nową pandę, która miałaby się pojawić w przyszłym roku. Ale domagają się jej także włoscy związkowcy: panda mocno zwiększyłaby wielkość tamtejszej produkcji.

Biznes
Trump rozmawia z Putinem. Nowy pakt UE–Wielka Brytania
Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie
Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska