Volvo po chińsku

Szef związków zawodowych Volvo w Olofström, Miroslav Milurevic oświadczył, że chińskie Geely kupiło Volvo. Ford potwierdził zaś, że spółka doszła do porozumienia w sprawie warunków sprzedaży Volvo PV Geely

Publikacja: 23.12.2009 16:14

Volvo po chińsku

Foto: AFP

Zgodnie z porozumieniem, które jest rezultatem negocjacji ostatnich dni w Londynie, ostateczna umowa zostanie podpisana w pierwszym kwartale przyszłego roku. Cała sprzedaż zaś zakończona zostanie w drugim kwartale 2010 r.

Ford oznajmił, że spółka będzie współpracować z Volvo w wielu sektorach. Nie zamierza jednak zachować w nim części udziałów i nie będzie widniał jako jego właściciel w jakiejkolwiek formie.

Według informacji agencji TT, porozumienie osiągnięto, co do 68 punktów, min w sprawie struktury produkcji i planów inwestycyjnych. Nie wiadomo jednak nadal, jak będzie wyglądać sfinansowanie transakcji. Choć zdaniem Sörena Carlssona, szefa związków zawodowych Unionen w Volvo PV w Göteborgu strony miały się porozumieć co do finansowych i handlowych warunków umowy. Według doniesień Aftonbladet suma za którą Ford sprzedaje Volvo to 15 mld szwedzkich koron. Szwedzki rzecznik prasowy Geely Anders Fogel nie chce jednak tej sumy komentować.

Ford i Geely uporały się też z najważniejszym problemem: w jaki sposób Gelley i Volvo będzie współpracować wobec sowich patentów.

Ponadto Geely musi także uzyskać formalną zgodę władz zanim będzie można uznać transakcję za ukończoną.

W komunikacie prasowym Geely oświadczył, że „Jeżeli transakcja dojdzie do skutku, to „Volvo zachowa wiodącą pozycję w zakresie bezpieczeństwa, techniki ochrony środowiska oraz będzie traktowane jako wiodąca prym w świecie marka premium z możliwościami rozwoju na szybko ekspandującym chińskim rynku”.

Pogłoski i informacje o zainteresowaniu Chińczyków Volvo Personvagnar krążyły już od ponad roku. Najpierw był to producent aut Changan Automotiv, który był wymieniany jako potencjalny kupiec. W lutym ujawniono, że negocjacje o kupnie Volvo z Fordem prowadził Geely.

W maju Gelly zdementował informacje, że spółka chce przejąć którąś ze szwedzkich marek. W sierpniu weszło na scenę konsorcjum Jacob, a kilka dni wcześniej amerykańskie Crown. Pod koniec października wreszcie Ford razem z Volvo przedstawili Geely jako najbardziej prawdopodobnego kontrahenta na przejęcie szwedzkiej marki.

Zgodnie z porozumieniem, które jest rezultatem negocjacji ostatnich dni w Londynie, ostateczna umowa zostanie podpisana w pierwszym kwartale przyszłego roku. Cała sprzedaż zaś zakończona zostanie w drugim kwartale 2010 r.

Ford oznajmił, że spółka będzie współpracować z Volvo w wielu sektorach. Nie zamierza jednak zachować w nim części udziałów i nie będzie widniał jako jego właściciel w jakiejkolwiek formie.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne