Drogowcy nie wydali 4 mld zł

W 2009 r. GDDKiA na nowe trasy przeznaczyła 18,3 mld zł. Miała wydać ponad 22 mld zł

Publikacja: 03.02.2010 02:47

Drogowcy nie wydali 4 mld zł

Foto: Fotorzepa, BS Bartek Sadowski

Jeszcze na początku ubiegłego roku nakłady na drogi w 2009 r. miały wynieść ok. 30 mld zł. Ostatnia aktualizacja budżetu drogowców zakładała już jednak wydanie 22 mld zł.

– Realizacja budżetu na niższym poziomie od zakładanego nie wiąże się z zakresem rzeczowym inwestycji. Wszystkie prace zakładane na 2009 r. zostały wykonane, żadne zadanie nie zostało przełożone na obecny rok – zapewnia Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak wyjaśnia, mniejsze wydatki to m.in. efekt tego, że Alpine Bau, które jeszcze do niedawna budowało część autostrady A1, nie wystawiło w 2009 r. faktur na 500 mln zł, których spodziewała się GDDKiA.

– Mniejsze wydatki to też efekt tańszego rozstrzygania przetargów w stosunku do kosztorysów – dodaje Hadaj.

Z tym tłumaczeniem nie zgadzają się eksperci. – Faktury, które wpływały w tym roku, pochodzą z przetargów rozstrzyganych najpóźniej w 2008 r., a wtedy jeszcze w budownictwie była górka cenowa – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

– Realne wykonanie budżetu za ubiegły rok było niższe o ponad 1 mld zł. Na tyle opiewały faktury wystawione przez firmy w 2008 r., na których zapłatę nie było wówczas pieniędzy – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Zgodnie z rządowym planem budowy dróg i autostrad do 2012 r. w 2009 r. GDDKiA miała na nowe drogi wydać 32,4 mld zł. W 2008 r. płatności miały wynieść prawie 21 mld zł. To oznacza, że po dwóch latach realizacji planu drogowcy wypłacili o 20,5 mld zł mniej, niż planował rząd w 2007 r.

W tym roku w Krajowym Funduszu Drogowym, z którego finansowane są nowe inwestycje drogowe, remonty czy wypłaty dla prywatnych firm, które wybudowały i zarządzają autostradami, ma się znaleźć 32,2 mld zł. Kwota na budowę nowych dróg i autostrad – prace budowlane i przygotowanie kolejnych inwestycji – wzrośnie do prawie 28 mld zł. – To nierealne – ocenia Wojciech Malusi. – Będzie dobrze, jak wydamy ok. 20 mld zł.

Zgodnie z budżetem KFD na 2010 r. Europejski Bank Inwestycyjny ma pożyczyć mu 11,1 mld zł. Kolejne 7,8 mld zł ma pochodzić z emisji obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Z kolei Bruksela przekaże 9,5 mld zł. – Do III kwartału podzielimy wszystkie przyznane unijne pieniądze na drogi do 2013 r. – mówi Patrycja Wolińska-Bartkieiwcz, wiceminister infrastruktury.

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Jeszcze na początku ubiegłego roku nakłady na drogi w 2009 r. miały wynieść ok. 30 mld zł. Ostatnia aktualizacja budżetu drogowców zakładała już jednak wydanie 22 mld zł.

– Realizacja budżetu na niższym poziomie od zakładanego nie wiąże się z zakresem rzeczowym inwestycji. Wszystkie prace zakładane na 2009 r. zostały wykonane, żadne zadanie nie zostało przełożone na obecny rok – zapewnia Marcin Hadaj, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?