Słabnie zainteresowanie firm autami z kratką

Niejasne perspektywy dotyczące możliwości odliczania VAT od samochodów firmowych skutecznie zniechęciły przedsiębiorców do kratki

Publikacja: 16.02.2010 04:10

Słabnie zainteresowanie firm autami z kratką

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

– Kratka nie jest już motorem zakupu aut firmowych – mówi dyrektor generalny KBC Autolease Polska Ireneusz Tymiński. W tej firmie zainteresowanie kratką przejawia jedynie 10 – 15 proc. klientów. Zdaniem Tymińskiego duże firmy coraz częściej wybierają samochody bez homologacji ciężarowej, zwracając większą uwagę na funkcjonalność auta.

– Okratkowany samochód menedżera, a nawet przedstawiciela handlowego zaczyna być źle postrzegany. A gdy zabiera się w podróż klientów bądź rodzinę, staje się niewygodny – argumentuje Tymiński. Są też inne powody, dla których kratka przestaje być atrakcyjna. Firmy nie wiedzą, czy po zapowiadanej na połowę roku likwidacji kratki będą mogły dalej odliczać VAT. Tymczasem auta z homologacją ciężarową przy późniejszej odsprzedaży więcej tracą na wartości: – Cena używanego auta z kratką może być o 15 proc. niższa niż porównywalnego modelu bez niej – twierdzi Arkadiusz Bałazy, prezes spółki Ameks zarządzającej giełdą samochodową w Mysłowicach.

Nic dziwnego, że firmy patrzą na kratkę coraz bardziej sceptycznie. PGD Flota wymienia teraz 30 pojazdów, którymi będą jeździć handlowcy jednego z producentów odzieży. – Zmieniając markę samochodów, nasz kontrahent zrezygnował z kratki – przyznaje dyrektor PGD Flota Grzegorz Pszczel.

O ile jeszcze w ubiegłym roku proporcje aut z kratką i osobowych były w PGD mniej więcej równe, o tyle w tym roku jest to już 45 do 55 proc. na korzyść tych drugich. – Wydaje się, że wiele firm zrezygnowało z aut z kratką, chcąc oszczędzić sobie problemów z interpretacją kwestii podatkowych przez urzędy skarbowe – uważa Pszczel.

Według Krzysztofa Słowika, sprzedawcy flotowego w Ford Multexim Katowice, zapowiedź likwidacji kratki nie wywołuje już napięcia także w najmniejszych firmach. – Osoby, którym szczególnie zależało na homologacji ciężarowej, kupowały auta w zeszłym roku, zaraz po pierwszych zapowiedziach likwidacji odliczeń. Teraz obserwujemy powolne wygaszanie popytu na kratkę – mówi Słowik. Zmiany widać także na rynku usług finansowych. – Ostatnio dwóch stałych klientów, dotychczas kupujących auta w leasingu, wybrało kredyty, co zapewnia szybkie i bezproblemowe odliczenie VAT – mówi Michał Bigos, specjalista ds. finansowania w bielskim Japan Motors.

Co będzie dalej? Jeśli rząd podtrzyma deklaracje o likwidacji kratki w połowie roku, to za dwa – trzy miesiące część przedsiębiorców pewnie zdecyduje się na kratkę, by przynajmniej kupić auto z 22-procentową zniżką. – Zakładamy, że wówczas popyt na auta z kratką wzrośnie – mówi Dorota Pajączkowska z Peugeot Polska. – Będą to zwłaszcza drobni przedsiębiorcy, którzy będą chcieli wykorzystać okazję do przycięcia kosztów – dodaje Aneta Gajewska z Hyundai Motor Poland.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail][/i]

– Kratka nie jest już motorem zakupu aut firmowych – mówi dyrektor generalny KBC Autolease Polska Ireneusz Tymiński. W tej firmie zainteresowanie kratką przejawia jedynie 10 – 15 proc. klientów. Zdaniem Tymińskiego duże firmy coraz częściej wybierają samochody bez homologacji ciężarowej, zwracając większą uwagę na funkcjonalność auta.

– Okratkowany samochód menedżera, a nawet przedstawiciela handlowego zaczyna być źle postrzegany. A gdy zabiera się w podróż klientów bądź rodzinę, staje się niewygodny – argumentuje Tymiński. Są też inne powody, dla których kratka przestaje być atrakcyjna. Firmy nie wiedzą, czy po zapowiadanej na połowę roku likwidacji kratki będą mogły dalej odliczać VAT. Tymczasem auta z homologacją ciężarową przy późniejszej odsprzedaży więcej tracą na wartości: – Cena używanego auta z kratką może być o 15 proc. niższa niż porównywalnego modelu bez niej – twierdzi Arkadiusz Bałazy, prezes spółki Ameks zarządzającej giełdą samochodową w Mysłowicach.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne