Nokia, Audi i Volkswagen zdobyły najwięcej punktów w polskiej edycji badań konsumenckich TrustR, które przeprowadziła wśród internautów w 22 krajach świata firma Millward Brown. Obliczony na ich podstawie wskaźnik TrustR mierzy zarówno zaufanie do marki (czyli jej wiarygodność), jak też skłonność do polecenia jej innym. Dobry wynik to nie tylko powód do dumy właściciela marki, ale i cenna przewaga konkurencyjna, zwłaszcza na pokryzysowym rynku.
Jak wynika z analizy firmy doradczej The Future Company, brandy najwyżej ocenione w rankingu TrustR, były kupowane siedem razy częściej niż ich konkurenci, którzy osiągnęli średnie wartości tego wskaźnika – czyli ok. 100 punktów.
– W czasach transformacji rynku, który przechodzi z fazy kryzysu do fazy ożywienia, rośnie znaczenie zaufania do marki – twierdzą eksperci The Futures Company. – Konsumenci mają poczucie, że muszą lepiej uzasadniać swoje decyzje zakupowe. Ze względu na świeże jeszcze wspomnienie o niepewnych czasach ludzie wyżej cenią zaufanie. Jest ono budowane na przestrzeni dłuższego czasu i wskazuje, co konsument myśli o marce i jakie odczucia żywi wobec niej. Z kolei gotowość do jej zarekomendowania jest odbiciem ostatnich doświadczeń konsumenta z daną marką – podkreśla Peter Walshe, dyrektor badania Global BrandZ (analiza TrustR jest jego częścią).
Zdecydowanym zwycięzcą polskiego rankingu, a przy okazji marką, która najczęściej (aż w 14 krajach) znalazła się wśród dziesięciu tych najbardziej zaufanych i polecanych, jest telekomunikacyjna Nokia. W tej kategorii wyprzedziła Toyotę, która została sklasyfikowana w zestawieniu w dziesięciu krajach, w tym także w Polsce (Warto jednak pamiętać, że badanie TrustR przeprowadzono w ubiegłym roku, gdy nic nie zapowiadało niedawnego skandalu z wadami fabrycznymi tych aut).
Nokia w polskim badaniu zdobyła 127 punktów, osiągając też przy okazji jeden z najlepszych wyników w globalnej skali. Wyżej od polskich internautów ocenili ją jedynie Włosi. Przyznali Nokii 129 punktów, co było rekordowym wynikiem w ankiecie. Osiągnęły go jedynie dwie marki – Nokia i Pampers, która wygrała w zestawieniu w Niemczech. Jak jednak podkreślają eksperci Millward Brown, każdy wynik powyżej 105 punktów jest korzystny dla brandu. By znaleźć się w polskim zestawieniu, musiał on zdobyć co najmniej 112 punktów.