Polak ufa marce Nokia

Na czele listy najbardziej wiarygodnych marek są u nas globalne brandy

Publikacja: 24.02.2010 19:52

Polak ufa marce Nokia

Foto: Bloomberg

Nokia, Audi i Volkswagen zdobyły najwięcej punktów w polskiej edycji badań konsumenckich TrustR, które przeprowadziła wśród internautów w 22 krajach świata firma Millward Brown. Obliczony na ich podstawie wskaźnik TrustR mierzy zarówno zaufanie do marki (czyli jej wiarygodność), jak też skłonność do polecenia jej innym. Dobry wynik to nie tylko powód do dumy właściciela marki, ale i cenna przewaga konkurencyjna, zwłaszcza na pokryzysowym rynku.

Jak wynika z analizy firmy doradczej The Future Company, brandy najwyżej ocenione w rankingu TrustR, były kupowane siedem razy częściej niż ich konkurenci, którzy osiągnęli średnie wartości tego wskaźnika – czyli ok. 100 punktów.

– W czasach transformacji rynku, który przechodzi z fazy kryzysu do fazy ożywienia, rośnie znaczenie zaufania do marki – twierdzą eksperci The Futures Company. – Konsumenci mają poczucie, że muszą lepiej uzasadniać swoje decyzje zakupowe. Ze względu na świeże jeszcze wspomnienie o niepewnych czasach ludzie wyżej cenią zaufanie. Jest ono budowane na przestrzeni dłuższego czasu i wskazuje, co konsument myśli o marce i jakie odczucia żywi wobec niej. Z kolei gotowość do jej zarekomendowania jest odbiciem ostatnich doświadczeń konsumenta z daną marką – podkreśla Peter Walshe, dyrektor badania Global BrandZ (analiza TrustR jest jego częścią).

Zdecydowanym zwycięzcą polskiego rankingu, a przy okazji marką, która najczęściej (aż w 14 krajach) znalazła się wśród dziesięciu tych najbardziej zaufanych i polecanych, jest telekomunikacyjna Nokia. W tej kategorii wyprzedziła Toyotę, która została sklasyfikowana w zestawieniu w dziesięciu krajach, w tym także w Polsce (Warto jednak pamiętać, że badanie TrustR przeprowadzono w ubiegłym roku, gdy nic nie zapowiadało niedawnego skandalu z wadami fabrycznymi tych aut).

Nokia w polskim badaniu zdobyła 127 punktów, osiągając też przy okazji jeden z najlepszych wyników w globalnej skali. Wyżej od polskich internautów ocenili ją jedynie Włosi. Przyznali Nokii 129 punktów, co było rekordowym wynikiem w ankiecie. Osiągnęły go jedynie dwie marki – Nokia i Pampers, która wygrała w zestawieniu w Niemczech. Jak jednak podkreślają eksperci Millward Brown, każdy wynik powyżej 105 punktów jest korzystny dla brandu. By znaleźć się w polskim zestawieniu, musiał on zdobyć co najmniej 112 punktów.

Wśród rodzimych znaków w polskim rankingu najlepiej wypadł Tymbark, który znalazł się na czwartym miejscu wśród dziesięciu najbardziej godnych zaufania i polecenia marek. Wyprzedził m.in. swego rynkowego rywala – Hortex. Silną pozycję obu tych konkurentów potwierdza też ostatnia, ubiegłoroczna edycja Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek "Rzeczpospolitej", gdzie Hortex i Tymbark zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce wśród najmocniejszych krajowych brandów na rynku napojów bezalkakoholowych.

Łącznie są w tej grupie cztery rodzime marki. Mirosław Boruc, prezes Instytutu Marki Polskiej, twierdzi, że to całkiem niezły wynik. – Połowa naszej mentalności, zwłaszcza związana z nowymi technologiami, telefonią komórkową, jest uniwersalna. Stąd przewaga Nokii, która unika skojarzeń ze swoją "fińskością". Ale druga połowa jest lokalna, co zresztą widać w tym zestawieniu – dodaje prezes Boruc. Ranking TrustR wykazuje również, że przynajmniej na razie wśród krajowych marek najlepiej oceniamy znane od lat i kupowane na co dzień brandy żywnościowe.

– Na rynku dóbr często kupowanych, czyli FMCG, zaufanie do marki jest kluczowe. Przy codziennych zakupach nie ma czasu na wnikliwą analizę relacji ceny do jakości – podkreśla Barbara Lewicka, która zajmuje się rynkiem FMCG w firmie badawczej GfK Polonia.

Nokia, Audi i Volkswagen zdobyły najwięcej punktów w polskiej edycji badań konsumenckich TrustR, które przeprowadziła wśród internautów w 22 krajach świata firma Millward Brown. Obliczony na ich podstawie wskaźnik TrustR mierzy zarówno zaufanie do marki (czyli jej wiarygodność), jak też skłonność do polecenia jej innym. Dobry wynik to nie tylko powód do dumy właściciela marki, ale i cenna przewaga konkurencyjna, zwłaszcza na pokryzysowym rynku.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca