Tory z Możejek - tak, rurociąg - nie

Litwini są gotowi bez zwłoki odbudować 19-km odcinek torów, które do 2008 r. łączyły Możejki i Rygę

Publikacja: 20.03.2010 03:04

Liczę na to, że ruch kolejowy zostanie tam przywrócony już we wrześniu – powiedział „Rz” Mikołaj Budzanowski, wiceminister Skarbu Państwa, który w piątek spotkał się z ministrem energetyki Litwy.

Dotychczas przedstawiciele rządu w Wilnie deklarowali, że linia kolejowa na tym odcinku zostanie położona najwcześniej w 2012 r. Czekali na dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Sprawa odbudowy torów to jednak jedyny postęp, jaki udało się osiągnąć. W kwestii rurociągu, który mógłby połączyć należącą do Orlenu rafinerię w Możejkach z terminalem naftowym w Kłajpedzie, nastąpił nawet regres.

Od ponad dwóch lat Orlen stara się uzyskać wpływ na działalność tego terminalu. Tylko w takiej sytuacji gotów byłby położyć rurę, która poprawiłaby logistykę, a co za tym idzie i sytuację finansową rafinerii.

[wyimek]3,7 mld dol. zainwestował dotychczas Orlen w rafinerię na Litwie[/wyimek]

Litewskie władze konsekwentnie jednak odmawiają. Podczas piątkowego spotkania okazało się, że są także przeciwne budowie samego rurociągu.

– Litewski rząd chce w Kłajpedzie budować terminal na gaz LNG – wyjaśnia Budzanowski. Dlatego jego zdaniem na położenie rurociągu produktowego nie będzie już miejsca. – Te argumenty nas nie przekonują i uważamy je za pozamerytoryczne. Takie inwestycje nie są ze sobą w żaden sposób powiązane i funkcjonują niezależnie – dodaje wiceminister Skarbu Państwa.

– Wynik rozmów oznacza, że musimy przeanalizować inne warianty dla Orlenu Lietuva. Stosowne decyzje chcemy podjąć w ciągu kilku miesięcy – ocenił w piątek Jacek Krawiec, prezes Orlenu.

Liczę na to, że ruch kolejowy zostanie tam przywrócony już we wrześniu – powiedział „Rz” Mikołaj Budzanowski, wiceminister Skarbu Państwa, który w piątek spotkał się z ministrem energetyki Litwy.

Dotychczas przedstawiciele rządu w Wilnie deklarowali, że linia kolejowa na tym odcinku zostanie położona najwcześniej w 2012 r. Czekali na dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Sprawa odbudowy torów to jednak jedyny postęp, jaki udało się osiągnąć. W kwestii rurociągu, który mógłby połączyć należącą do Orlenu rafinerię w Możejkach z terminalem naftowym w Kłajpedzie, nastąpił nawet regres.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki