Tylko dwie marki - Skoda i Fiat - były najczęściej wybierane przez kupujących nowe samochody osobowe w minionej dekadzie. Zestawienie liderów polskiego rynku sporządził Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
W latach 2000-2004 dominował Fiat: przez pierwsze trzy lata był to model Seicento, potem włoski producent stracił na rok palmę pierwszeństwa na rzecz Skody Fabii, ale w kolejnym roku na czoło sprzedaży wysunęła się Panda. Druga połowa dekady to już niepodzielna dominacja Skody. W latach 2005-2008 była to Fabia, w ubiegłym roku Octavia. Ponadto Skoda jest nieprzerwanie liderem sprzedaży przez ostatnie 12 miesięcy. Jak podaje Samar, w okresie od kwietnia 2009 roku do marca 2010 ta czeska marka sprzedała łącznie 38,2 tys. samochodów, podczas gdy jej największy konkurent Fiat odnotował sprzedaż o ponad 9 tys. sztuk mniejszą. Atutem Skody ma być szeroka oferta modelowa, systematycznie rozszerzana. Skodę w wersji z homologacją ciężarową bardzo chętnie wybierają także firmy: w styczniu i lutym sprzedaż Octavii z kratką wyniosła 1286 sztuk, podczas gdy drugiego w "kratkowym" rankingu Forda Focusa była o blisko dwie trzecie mniejsza. Na trzecim miejscu znalazła się za to Fabia ze sprzedażą na poziomie 443 sztuk.
A jak przedstawia się na polskim rynku tegoroczna sprzedaż innych marek? W marcu na pozycję wicelidera awansowała Toyota, której najpopularniejszym modelem jest Yaris. Japoński producent wyprzedził w ubiegłym miesiącu Fiata, którego marcowa sprzedaż zmalała w porównaniu z ubiegłym rokiem o prawie 29 proc. Na czwarte miejsce zawędrował natomiast Volkswagen ze sprzedażą o ponad 63 proc. większą niż w lutym i prawie 7 proc. większą niż w marcu ubiegłego roku. W rankingu liderów rynku europejskiego podział jest zupełnie inny. Tu liderem jest Volkswagen, który w ciągu minionych 10 lat aż pięć razy zdobywał palmę pierwszeństwa, w tym w dwóch ostatnich latach: 2008 i 2009. Trzy razy wygrywał Peugeot, dwa razy modelem 206 i raz modelem 207. Natomiast dwa razy - w latach 2005 i 2006 najchętniej kupowanym samochodem okazywał się Opel Astra.
Co będzie w tym roku? Sytuacja może się zmienić. Jak podaje Samar, po trzech miesiącach 2010 roku liderem rynku europejskiego jest Ford Fiesta. Ale w rankingach znowu namieszać może Opel, bo nowa Astra IV produkowana od jesieni ubiegłego roku w fabryce w Gliwicach i w brytyjskich zakładach w Ellsmere Port została bardzo dobrze przyjęta przez specjalistów branży motoryzacyjnej i w tej chwili bije rekordy zamówień. W marcu ich liczba przekroczyła 100 tysięcy, zdecydowanie przeskakując wcześniejsze prognozy.
Adam Woźniak