Kratka w autach może zostać do jesieni

Ministerstwo Finansów nie zlikwiduje szybko ulgi podatkowej na tzw. auta z kratką. Zmianę przepisów utrudnia brak stanowiska Komisji Europejskiej

Publikacja: 22.04.2010 02:27

Kratka w autach może zostać do jesieni

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Kratka w samochodach osobowych nie zniknie w połowie roku, jak utrzymuje Ministerstwo Finansów. Resort wciąż nie otrzymał zgody Komisji Europejskiej na likwidację tzw. kratki, a jak dowiedziała się „Rz”, w KE nie ma nawet projektu decyzji, którą miałyby zaakceptować kraje członkowskie.

W kraju natomiast likwidację odliczenia będą hamować wybory prezydenckie. – Jest mało realne, by decyzja w tej sprawie zapadła przed wakacjami – uważa Marek Turczyński, ekspert w Deloitte. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej uważają, że najwcześniejszy możliwy termin likwidacji kratki przypadnie na jesień. – Cała procedura potrwa przynajmniej trzy miesiące, a jej finał przypadnie na okres wakacji parlamentarnych. W tej sytuacji może to być wrzesień lub październik – dodaje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Na dłuższy niż zapowiadano żywot kratki stawiają już importerzy i producenci aut. Liczba „okratkowanych” modeli mocno się zwiększyła. Nic dziwnego: prognozy zapowiadają w tym roku spadek popytu na nowe auta, ale kratka pomogłaby zwiększyć sprzedaż. O homologację ciężarową na swój najlepiej sprzedający się model „6” wystarała się właśnie Mazda.

– Liczymy, że dzięki kratce sprzedaż tego samochodu wzrośnie o jedną trzecią – mówi Magdalena Węglewska, rzecznik Mazda Motor Poland. Wkrótce kratkę otrzymają kolejne modele tego japońskiego producenta. Od początku roku liczbę aut z kratką mocno zwiększa też Volkswagen. W ofercie ma już pięć modeli, a wkrótce dojdzie kolejny: Golf hatchback. – Zakładamy, że sprzedaż aut z kratką sięgnie jednej czwartej całej sprzedaży Volkswagena – informuje Tomasz Tonder, szef PR tej marki w spółce Kulczyk-Tradex.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w marcu firmy zarejestrowały 6955 aut osobowych z homologacją ciężarową, o ponad 42 proc. więcej niż w lutym. A w okresie styczeń – marzec udział aut z kratką w sprzedaży wszystkich samochodów osobowych wyniósł aż 22,8 proc.

Co prawda, firmy z dużymi flotami aut odchodzą od kratki, bo ta ogranicza funkcjonalność samochodu i obniża cenę przy późniejszej odsprzedaży. Ale dla małych i średnich przedsiębiorców możliwość odliczenia VAT przy zakupie to duża gratka. Np. kratka w BMW X5 obniża cenę auta o blisko 45 tys. zł. Dlatego kratkę proponują też inne luksusowe marki, m.in. Audi.

Ministerstwo Finansów zapowiada, że gdy dostanie zgodę KE na likwidację kratki, będzie się spieszyć. – Chcielibyśmy wprowadzić te zmiany jak najwcześniej – mówi rzecznik resortu Magdalena Kobos. Resort jest tu zdeterminowany chęcią zwiększenia wpływów do budżetu. Tymczasem przedstawiciele branży motoryzacyjnej nie pozostawiają wątpliwości: – Po zlikwidowaniu kratki sprzedaż samochodów spadnie – twierdzi prezes Samaru Wojciech Drzewiecki. Podobnego zdania są pracodawcy. Już w ubiegłym roku Konfederacja Pracodawców Prywatnych ostrzegała, że likwidacja ulgi może zwiększyć koszty eksploatacji samochodów służbowych nawet o jedną czwartą, a przez spadek sprzedaży aut i paliwa budżet, zamiast zyskać, może nawet stracić.

Kratka w samochodach osobowych nie zniknie w połowie roku, jak utrzymuje Ministerstwo Finansów. Resort wciąż nie otrzymał zgody Komisji Europejskiej na likwidację tzw. kratki, a jak dowiedziała się „Rz”, w KE nie ma nawet projektu decyzji, którą miałyby zaakceptować kraje członkowskie.

W kraju natomiast likwidację odliczenia będą hamować wybory prezydenckie. – Jest mało realne, by decyzja w tej sprawie zapadła przed wakacjami – uważa Marek Turczyński, ekspert w Deloitte. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej uważają, że najwcześniejszy możliwy termin likwidacji kratki przypadnie na jesień. – Cała procedura potrwa przynajmniej trzy miesiące, a jej finał przypadnie na okres wakacji parlamentarnych. W tej sytuacji może to być wrzesień lub październik – dodaje prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej