Fabryka Fiat Auto Poland w Tychach kończy produkcję Fiata 600. Ostatni egzemplarz produkowanego od 13 lat samochodu zjedzie z taśm produkcyjnych w maju.

Jak podaje firma analityczna Automotive.Suppliers.pl, łączna produkcja tego auta przekroczyła 1,3 mln egzemplarzy, z czego prawie 290 tys. trafiło na rynek krajowy, natomiast ponad milion zostało sprzedanych za granicą. Do głównych zagranicznych odbiorców tego auta należeli przede wszystkim Włosi, ale spore ilości sprzedano także na rynku niemieckim oraz hiszpańskim. Seicento było pierwszym modelem Fiata przeznaczonym wyłącznie dla Tychów po tym, jak włoski koncern stał się właścicielem fabryki. Auto stanowiło kontynuację miejskich, tanich pojazdów, których produkcję w Polsce zapoczątkował jeszcze Fiat 126p. Bezpośrednim poprzednikiem Seicento był model Cinquecento ("pięćsetka"), którego produkcję Tychy rozpoczęły w 1991 roku.

Popularność Fiata 600 osłabiło wprowadzenie do produkcji w 2007 r. modelu Panda, auta dedykowanego dla tego samego segmentu samochodów miejskich. W rezultacie popyt na "sześćsetkę" zaczął systematycznie słabnąć. W ubiegłym roku Fiat 600 stanowił już tylko znikomą część produkcji fabryki: w 2009 r. wyprodukowano go w ilości zaledwie 10,8 tys. sztuk, podczas gdy produkcja Pandy sięgnęła 300 tys. Jego losy ważyły się zresztą już od kilku lat, kiedy przekładano kolejne terminy zakończenia produkcji. Fiat jednak ocenia samochód bardzo wysoko. - To auto przez cały czas było rozwijane. Pojawiły się wersje sportowe, liftingi. To bardzo dobrze świadczy o jego powodzeniu - mówi rzecznik FAP Bogusław Cieślar.

Obecnie auto należy do najtańszych na polskim rynku. Według dzisiejszych cenników Fiata 600 można kupić już za 23,5 tys. zł, podczas gdy za Pandę trzeba zapłacić prawie 26 tys. zł. - Samochody wciąż są dostępne, ciągle jeszcze są na nie chętni. Ale mamy już chyba ostatnią partię - powiedziała "Rz" Monika Derkacz ze spółki Euromobil, autoryzowanego dealera marki.

Po rezygnacji z Fiata 600, w Tychach produkowane będą cztery modele: Panda, 500, Abarth 500 oraz wytwarzany na zlecenie Forda model Ka. Nowym samochodem tyskiej fabryki ma być Lancia Ypsilon, której przyszły poziom produkcji miałby sięgnąć ok 100 tys. sztuk rocznie. Tychy nie dostaną jednak nowej Pandy, na co bardzo liczyły, a która od przyszłego roku będzie produkowana we Włoszech pod Neapolem. Dotychczasowy model Pandy nie zejdzie jeszcze z taśm produkcyjnych, ale należy się spodziewać, że popyt na ten najważniejszy dla tyskiej fabryki samochód osłabnie.