Rynek nowych samochodów nie może się podnieść. Od początku roku zarejestrowano 119,6 tys. nowych samochodów osobowych, czyli o niespełna 3,4 proc. więcej niż w pierwszych pięciu miesiącach przed rokiem. Co prawda wynik rejestracji z maja jest o jedną piątą wyższy niż rok temu, ale wcale nie świadczy o poprawie sytuacji na rynku. Po prostu maj w ubiegłym roku był pod względem rejestracji jednym z najsłabszych miesięcy.

[wyimek]119,6 tys samochodów osobowych zarejestrowano w okresie styczeń-maj[/wyimek]

Czego można się spodziewać w kolejnych miesiącach? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar zauważa, że pewien wpływ na zakupy może mieć powódź. Ale tylko dla jednej grupy klientów. – Straty powodziowe mogą hamować skłonność do zakupów aut wśród części klientów indywidualnych. Ale nie będą mieć dużego znaczenia w przypadku sprzedaży do firm – twierdzi szef Samaru Wojciech Drzewiecki.

Zakupy firmowe będą wręcz ratować w tym roku rynek. O ile firmy jeszcze w roku ubiegłym wstrzymywały wymianę samochodów flotowych ze względu na niepewną sytuacje gospodarczą, o tyle teraz nie mogą już z tym czekać: im dłużej jeżdżą firmowe samochody, tym więcej kosztuje ich utrzymanie. W najbliższych tygodniach będzie także rosło zainteresowanie samochodami z „kratką”. Ministerstwo Finansów dostało już od Komisji Europejskiej zielone światło na zawieszenie odliczenia podatku VAT, a ponieważ zmiany w przepisach wejdą w życie najwcześniej jesienią, do tego czasu przedsiębiorcy będą wykorzystywać dotychczasowe możliwości. Nie będą to jednak duże firmy, bo te już od pewnego czasu nie kupują „kratek”. Najbardziej będą nimi zainteresowane małe i średnie firmy oraz osoby prowadzące własną działalność gospodarczą.

Co na rynku aut używanych? Tu dalej notujemy zwyżki, choć ich tempo osłabło. Majowy prywatny import był o ponad 12 proc. wyższy niż przed rokiem, choć w porównaniu z kwietniem nieznacznie słabszy. Jest to efektem osłabienia złotego, przez co sprowadzanie samochodów kosztuje coraz więcej. Od początku roku zarejestrowano 291,2 tys. sprowadzonych aut. Najczęściej sprowadzanym samochodem jest niezmiennie Volkswagen, a na drugim miejscu pozostaje Opel