Bruksela pomaga budować tory

Około 100 mld zł możemy wydać na rozwój transportu w Polsce do 2015 roku z dotacji unijnych

Publikacja: 09.09.2010 05:47

Największe środki mają do dyspozycji drogowcy. Kolej ma do wydania prawie 5 mld euro.

Największe środki mają do dyspozycji drogowcy. Kolej ma do wydania prawie 5 mld euro.

Foto: Rzeczpospolita

Największe środki zostały zarezerwowane na nowe drogi. W ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko” Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę nowych autostrad i dróg ekspresowych ma do dyspozycji 11,1 mld euro (ok. 44 mld zł). Za te pieniądze ma powstać około tysiąca km nowych autostrad i ok. 2 tys. km dróg ekspresowych. Z kolei 3 mld euro (ok. 12 mld zł) na wsparcie infrastruktury drogowej zarezerwowały władze województw w ramach swoich regionalnych programów operacyjnych. Za te pieniądze chcą zbudować 6,9 tys. km dróg wojewódzkich.

W tym roku GDDKiA może liczyć na zwrot z Komisji Europejskiej ok. 3,5 mld zł. Przyszły rok ma być pod tym względem lepszy. Jak szacuje Anna Siejda, dyrektor centrum unijnych projektów transportowych, Bruksela może nam zwrócić w 2011 roku ok. 15 mld zł. Środki na wkład własny pochodzą głównie z emisji obligacji infrastrukturalnych przez Bank Gospodarstwa Krajowego i kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Unijne wsparcie budowy nowych torów wyniesie do 2015 roku prawie 5,4 mld euro (ok.

20 mld zł), z tego ok. 320 mln euro (ok. 1,3 mld zł) to środki, które na ten cel zarezerwowali marszałkowie. Jak deklaruje Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK, do końca roku do Centrum Unijnych Projektów Transportowych trafią projekty kolejowe warte 15 – 16 mld zł. By sięgnąć po unijne dotacje, PKP PLK potrzebuje jednak 4 mld zł na wkład własny. Te zgodził się nam pożyczyć Europejski Bank Inwestycyjny.

Władze samorządowe zarezerwowały na inwestycje kolejowe ponad 1,3 mld zł ze środków unijnych w ramach regionalnych programów operacyjnych. Kolejne 532 mln zł mają dołożyć PKP Polskie Linie Kolejowe. Środki mają pochodzić z budżetu państwa.

To głównie inwestycje, które poprawią dostępność wybranych miejscowości. Samorządy chcą zmodernizować 1123 km torów.

Kolejne ponad 440 mln zł z unijnej puli jest do wzięcia w konkursie na dotacje do budowy centrów logistycznych.

Porty lotnicze mogą liczyć w sumie na ponad 700 mln euro, z obu programów a morskie na ok. 600 mln euro. Porty morskie w Szczecinie i w Gdyni otrzymały już z Brukseli ponad 30,7 mln zł zwrotów poniesionych wydatków.

Największe środki zostały zarezerwowane na nowe drogi. W ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko” Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na budowę nowych autostrad i dróg ekspresowych ma do dyspozycji 11,1 mld euro (ok. 44 mld zł). Za te pieniądze ma powstać około tysiąca km nowych autostrad i ok. 2 tys. km dróg ekspresowych. Z kolei 3 mld euro (ok. 12 mld zł) na wsparcie infrastruktury drogowej zarezerwowały władze województw w ramach swoich regionalnych programów operacyjnych. Za te pieniądze chcą zbudować 6,9 tys. km dróg wojewódzkich.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku