Rośnie popyt na pracę tymczasową

W zeszłym roku polscy pracodawcy wydali 2,5 mld zł na pracowników tymczasowych. To prawie o połowę więcej niż w 2009 roku. W tym roku agencje znów liczą na dwucyfrowy wzrost przychodów

Publikacja: 22.02.2011 01:12

Rośnie popyt na pracę tymczasową

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

W zeszłym roku ponad 11,5 tys. pracodawców skorzystało z pracy tymczasowej. To prawie 10 proc. więcej niż w trudnym roku 2009, gdy firmy, reagując na spadek zamówień, rezygnowały w pierwszej kolejności z usług agencji zatrudnienia.

– Firmy sięgają po elastyczne formy zatrudnienia, gdy widzą wzrost zamówień, ale nie mają pewności, czy te zamówienia będą stabilne w dłuższym okresie. Z dotychczasowych doświadczeń i obserwacji rynku wynika, że wraz z poprawą sytuacji gospodarczej wiele tymczasowych stanowisk pracy zamieni się w stałe posady – zapowiada Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR.

To organizacja, która zrzesza większość czołowych agencji zatrudnienia specjalizujących się w pracy tymczasowej. – Ponad 20 proc. pracowników tymczasowych zostaje potem na stałe u tego samego pracodawcy – mówi szefowa forum.

Z ogłoszonych wczoraj danych wynika, że członkowie forum zwiększyli w zeszłym roku przychody z delegowania pracowników tymczasowych (tzw. czasowników) aż o 53 proc. Anna Wicha, która jest też szefem Adecco Polska, jednej z największych agencji zatrudnienia, zwraca uwagę, że wzrosła nie tylko liczba pracodawców, ale i liczba branż, które korzystają z „czasowników”.

Oprócz firm motoryzacyjnych, maszynowych, spożywczych, które są głównymi klientami agencji, przybywa zleceń z branży logistycznej i farmaceutycznej.

– Na taką pracę otworzyły się w ostatnich latach banki, szpitale i prywatne przychodnie – twierdzi Krzysztof Inglot z agencji Work Service, która zanotowała w zeszłym roku 30-proc. wzrost przychodów.

Work Service to największa firma w Stowarzyszeniu Agencji Zatrudnienia, drugiej organizacji zrzeszającej dostawców usług pracy tymczasowej. Jej członkowie zakończyli 2010 r. ponad 25-proc. zwiększeniem przychodów.

Na 2011 r. obie organizacje prognozują 30-proc. wzrost rynku pracy tymczasowej. – Zapowiada się kolejny dobry rok, i to dużo bardziej stabilny niż 2010 – ocenia Tomasz Hanczarek, prezes Work Service.

Czy ożywienie w pracy tymczasowej spowoduje wzrost stałego zatrudnienia? Zdaniem Andrzeja Woźniakowskiego, eksperta Instytutu Pracy i Polityki Socjalnej, niekoniecznie. – W czasie ostatniego kryzysu wiele firm zaczęło traktować pracę tymczasową jako permanentne rozwiązanie, które pomaga im się zabezpieczyć przed wahaniami koniunktury. A w dłuższej perspektywie ta koniunktura nadal jest niepewna – ocenia Woźniakowski.

Anna Wicha zwraca uwagę, że coraz więcej firm wprowadza strukturę zatrudnienia, gdzie ok. 80 proc. to stali pracownicy, 20 proc. zaś stanowi elastyczne zatrudnienie. Udział pracowników tymczasowych w Polsce jest niewielki. Według ostatnich danych w 2009 r. wynosił tylko 0,44 proc. ogółu zatrudnionych, a europejska średnia wynosi 1,5 proc.

W zeszłym roku ponad 11,5 tys. pracodawców skorzystało z pracy tymczasowej. To prawie 10 proc. więcej niż w trudnym roku 2009, gdy firmy, reagując na spadek zamówień, rezygnowały w pierwszej kolejności z usług agencji zatrudnienia.

– Firmy sięgają po elastyczne formy zatrudnienia, gdy widzą wzrost zamówień, ale nie mają pewności, czy te zamówienia będą stabilne w dłuższym okresie. Z dotychczasowych doświadczeń i obserwacji rynku wynika, że wraz z poprawą sytuacji gospodarczej wiele tymczasowych stanowisk pracy zamieni się w stałe posady – zapowiada Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej