Reklama

GM i Renault też cierpią po tsunami

General Motors zawiesił mniej ważne zakupy i podróże służbowe, a Renault i Nissan rozmowy o kontroli nad AwtoWAZ w związku z podwójnym kataklizmem w Japonii

Publikacja: 20.03.2011 17:04

GM i Renault też cierpią po tsunami

Foto: Bloomberg

Amerykański koncern zawiesza od poniedziałku produkcję w Saragossie i likwiduje na dwa dni (21-22 marca) dwie zmiany w Eisenach — ogłosił rzecznik Klaus-Peter Martin.

Obie fabryki produkują model Opel Corsa, a brakuje im japońskich komponentów elektrycznych. Rzecznik zapewnił jednak, że klienci nie zauważą tych przerw, a firma nie przewiduje nowych postojów w najbliższych tygodniach.

Problemy z zaopatrzeniem w części i eksportem zmusiły GM do zatrzymania od poniedziałku produkcji w zakładzie w Shreveport w Luizjanie.

Japonia jest ważnym dostawcą komponentów dla światowych sektorów motoryzacji i wysokiej technologii.

- Z powodu wydarzeń w Japonii zostały zawieszone rozmowy Renaulta i Nissana o przejęciu kontroli nad AwtoWAZ — poinformował szef właściciela rosyjskiej firmy samochodowej, Rosyjskie Technologie, Sirrgiej Czemezow.

Reklama
Reklama

Obie zagraniczne firmy mają już 25 proc. w producencie samochodów Łada, a Renault zapowiadał, że udział ten może z czasem przekroczyć 50 proc.

Nissan miał przejąć 10 proc., ale — jak twierdzi analityk motoryzacji z firmy maklerskiej Otkritie, Igor Krajewski — odroczył ekspansję w Rosji z powodu wewnętrznych problemów w Japonii. — Najprawdopodobniej wrócą do negocjacji o AwtoWAZ, ale na razie Nissan skupi się na posiadanych aktywach i na rozwiązywaniu problemów w Japonii — dodał Krajewski.

Nissan wstrzymał produkcje w trzech z czterech swych montowni w Japonii, gdzie powstaje 23 proc. jego pojazdów. Według wyliczeń banku Goldman Sachs dzienne straty wynoszą 2 mld jenów (24,6 mln dolarów).

Członek dyrekcji Nissana wyjaśnił z kolei, że japońska firma dostrzega niewielki wpływ trzęsienia i tsunami na produkcję w zagranicznych zakładach, także w Rosji. Na podstawie nowego rządowego programu zachęt Nissan obiecał zwiększyć produkcję w tym kraju, jego modele miały wyjeżdżać z fabryki w Togliatti

Amerykański koncern zawiesza od poniedziałku produkcję w Saragossie i likwiduje na dwa dni (21-22 marca) dwie zmiany w Eisenach — ogłosił rzecznik Klaus-Peter Martin.

Obie fabryki produkują model Opel Corsa, a brakuje im japońskich komponentów elektrycznych. Rzecznik zapewnił jednak, że klienci nie zauważą tych przerw, a firma nie przewiduje nowych postojów w najbliższych tygodniach.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Reklama
Biznes
Rodzina Trumpów miała finansowo udany rok
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama