Rywalizacja komórkowych koncernów dotarła do Polski. Koreański Samsung od kilkunastu miesięcy zapowiada atak na fotel lidera polskiego rynku, zajmowany od lat przez Nokię. Firma ogłosiła właśnie, że pokonała na naszym rynku fińskiego lidera, na razie w segmencie smartfonów, najbardziej zaawansowanych, najdroższych i najbardziej dochodowych telefonów. Dane na temat sprzedaży nie są jednoznaczne, ale według firmy analitycznej iDC sprzedaż Samsunga w Polsce nabiera coraz większego rozpędu.
– W dobiegającym właśnie końca pierwszym kwartale sprzedamy w Polsce około 800 tys. telefonów. Wśród nich ok. 200 tys. będzie smartfonami – powiedział Wojciech Wasilewski, dyrektor ds. marketingu Samsung Polska. Według danych, jakimi dysponuje firma, taka sprzedaż oznaczać będzie, że koreańska firma w pierwszym kwartale 2011 r. będzie miała około 33 – 35 proc. polskiego rynku smartfonów. – Taki udział czyni nas liderem sprzedaży w tym kwartale – dodał Wojciech Wasilewski. Według niego udział Nokii w tym segmencie polskiego rynku komórek to obecnie ok. 20 proc.
Ta liczba trudna jest do zweryfikowania. Nokia bowiem nie podaje swoich wyników sprzedaży w rozbiciu na lokalne rynki. Z nieoficjalnych informacji „Rz" wynika jednak, że firma dostarczy w pierwszym kwartale na polski rynek około 1,2 – 1,3 mln komórek wszystkich typów. Ile z nich będzie smartfonami – nie wiadomo.
Nieco światła na nieoficjalne dane rzuca Magda Borowik, analityk rynku telekomunikacyjnego firmy IDC Polska. Według niej w czwartym kwartale, tradycyjnie dobrym dla branży ze względu na zakupy świąteczne, Nokia dostarczyła na polski rynek około 600 tys. smartfonów. – Byłoby zaskakujące, gdyby teraz, w I kwartale, Nokia sprzedała ich mniej niż 200 tys. Samsunga – uznała Borowik.
Spadek sprzedaży smartfonów z logo fińskiego producenta nie jest jednak wykluczony. Najnowsze i najbardziej atrakcyjne modele firmy, jak N8 czy C7, należą do najwyższej półki cenowej. Tymczasem producenci tacy jak HTC, przez IDC także zaliczony do szybko zwiększających sprzedaż w Polsce, wręcz zasypują polski rynek telefonami z systemem Google Android, które w ofertach operatorów kosztują nawet 1 zł, a w niektórych taryfach (np. Play) oferują nielimitowany dostęp do serwisów społecznościowych, m.in. niezwykle popularnego Facebooka. HTC nie zamierza zwalniać, a niedawno, w rozmowie z „Rz", Paweł Orliński, dyrektor polskiego oddziału HTC, zapowiedział szereg kolejnych premier.