Dokończenie autostrady A2 na mistrzostwa Europy w 2012 roku jest w ogóle możliwe?

Marek Michałowski:

Jest szansa zapewnienia przejezdności tej drogi. Warunkiem jest wybranie do realizacji tej inwestycji renomowanych wykonawców, którzy wiedzą, jak się w Polsce buduje autostrady. Powinni podpisać kontrakty i wejść na place budowy w ciągu miesiąca. Jeżeli negocjacje potrwają dłużej – nie będzie szansy na zapewnienie przejezdności na Euro.

A czy ta trasa jest nam w ogóle potrzebna na Euro?

Na pewno by się przydała, bo już teraz jest to jedna z najtłoczniejszych dróg w Polsce. Kierowcy zaczynają stać w korkach ledwo zjadą z autostrady, w czasie Euro ruch jeszcze wzrośnie.

Jednak, o ile bez stadionów mistrzostwa mogłyby się nie odbyć, to bez kawałka autostrady się odbędą. Po prostu część ludzi, którzy będą z zachodu przyjeżdżać samochodami, będzie musiała wyjechać wcześniej. Inni przyjadą do Warszawy pociągami lub samolotami.

To może lepiej zamiast zlecać kontrakty naprędce, ogłosić przetarg na dokończenie prac?

I wydaje mi się, że w tym kierunku zmierza rząd. Szybka ścieżka jest rozważana, ale nigdy nie była stosowana. Rząd zawsze wolał wybierać wykonawców w przetargu, na podstawie najniższej ceny.

Autopromocja
Ranking Samorządów

Poznaj najlepsze samorządy w Polsce

WEŹ UDZIAŁ

Brak przejezdności autostrady A2 na Euro 2012 będzie porażką polityczną, którą na pewno wykorzysta opozycja w nadchodzącej kampanii wyborczej. Przez pryzmat tej autostrady będzie oceniany cały program budowy autostrad na Euro i w przypadku jej braku większość zapewne będzie mówić o klęsce. Mimo że wiele innych dróg i autostrad powstanie.

Równocześnie zlecenie prac z wolnej ręki wywoła wiele pytań dotyczących ceny, czy tego, dlaczego wybrany został ten a nie inny wykonawca. Może też, jako poważne obejście prawa, zapewnić urzędnikom kłopoty na długie lata.

Ile może kosztować dokończenie A2?

Około 2 mld złotych. Wartość kontraktu, czyli 1,3 mld złotych plus 740 mln zł naliczonej kary.