GDDKiA: 26 firm chce dokończyć A2

GDDKiA prowadzi rozmowy z 26 firmami, spośród których chce w ciągu 2 tygodni wyłonić wykonawców i podpisać umowy na dokończenie budowy autostrady A2

Publikacja: 28.06.2011 12:03

GDDKiA: 26 firm chce dokończyć A2

Foto: Fotorzepa

Wiadomo już, że nie będzie przetargu na dokończenie budowy autostrady A2, a wykonawca zostanie wyłoniony z wolnej ręki. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że prowadzi rozmowy z 26 firmami, spośród których wybierze wykonawcę.

- Prowadzimy konsultacje techniczne z 26 firmami, które chcą dokończyć budowę autostrady A2 - poinformowała rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken.

W drugiej połowie lipca ma zostać podpisana umowa z nowym wykonawcą odcinków autostrady A2 co daje szanse, aby autostrada była przejezdna na Euro 2012.

- Liczymy, że w ciągu dwóch tygodni wyłonimy wykonawców i podpiszemy umowy na budowę A2 - poinformowała  rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Urszula Nelken.

- Robimy wszystko, żeby roboty na A2 ruszyły w lipcu - dodała Urszula Nelken.

Wiadomo, że w grupie firm, z którymi GDDKiA prowadzi konsultacje nie ma chińskiej firmy COVEC.

13 czerwca GDDKiA odstąpiła od kontraktu z chińską firmą COVEC na obu odcinkach A2. Następnego dnia chińskie konsorcjum zadeklarowało, że chce dokończyć prace budowlane i liczy, że stron polska i chińska znajdą rozwiązanie, w którym nie będzie przegranych. Decyzja o odstąpieniu od umowy uprawomocniła się w poniedziałek. Do północy Covec miał czas na odwołanie się od decyzji GDDKiA. Jednak - jak powiedziała we wtorek rzeczniczka - chińskie konsorcjum nie skorzystało z tego prawa i nie przekazało Dyrekcji żadnego stanowiska w tej sprawie. Dyrekcja zapowiedziała jednocześnie, że będzie egzekwować kary umowne wysokości 130 mln zł, a także będzie się domagać 741 mln zł odszkodowania.

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2009 r. chińskie konsorcjum COVEC miało wybudować dwa odcinki autostrady A2 między Strykowem a Konotopą: odcinek C o długości 20 km za 534,5 mln zł, oraz odcinek A o długości 29,2 km za 754,5 mln zł. W maju br. okazało się, że chiński wykonawca zalega z wypłatami należności wobec polskich podwykonawców. Zaległości płatnicze podwykonawcy szacowali na kilkadziesiąt milionów złotych.

Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona