Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która szuka firm chcących dokończyć budowę w sumie 50-km odcinka autostrady między Łodzią a Warszawą, odmawia komentowania prowadzonego postępowania. – Inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z prawem, rzetelnie i na czas – mówi Lech Witecki, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad.
W poniedziałek GDDKiA do rozmów na temat dokończenia odcinka A koło Strykowa zaprosiła francuską firmę Eurovia. Chiński Covec chciał 29-km fragment autostrady budować za 754,6 mln zł, o ok. 1 mld zł mniej, niż przewidywał kosztorys. Jak wynika z informacji "Rz", Francuzi mają otrzymać kontrakt wart 1,25 mld zł. Covec miał złożyć propozycję dokończenia prac za kolejne ok. 300 mln zł.
Rząd analizuje kolejne oferty – tym razem na umowę – dotyczące budowy 20-km odcinka C. Sąsiednie fragmenty realizują Strabag i Polimex-Mostostal. To te firmy są wymieniane jako najbardziej prawdopodobne do dokończenia prac. Budują sąsiednie fragmenty autostrady między Łodzią a Warszawą. Covec oszacował prace na 540 mln zł przy kosztorysie 1,1 mld zł.
Chętni mieli wysłać do GDDKiA informacje dotyczące sprzętu i kadr, jakimi dysponują, i referencji. Mieli odpowiedzieć również na szereg pytań (odpowiedź tak/nie), m.in. czy zaakceptują przyjęte terminy, czy podjęcie nowych prac będzie miało wpływ na inne realizowane przez firmę kontrakty. Chętni do kontynuacji prac muszą również wziąć gwarancję za prace wykonane przez Chińczyków. GDDKiA chciała też wiedzieć, czy firmy ubiegające się o kontrakt wykorzystają materiały zakupione i pozostawione przez Chińczyków na placu budowy.
Realizacja obu inwestycji ma zostać powierzona nowym wykonawcom w drodze negocjacji i udzielenia zamówienia z wolnej ręki. Negocjacje muszą być przeprowadzone w rekordowym tempie – zgodnie z zapowiedzią premiera Tuska prace na A2 mają ruszyć jeszcze w lipcu tego roku. Zgodnie z wymaganiami GDDKiA stawianymi firmom ubiegającym się o kontrakt w maju przyszłego roku trasa ma być przejezdna – wylane mają zostać wszystkie warstwy, namalowane pasy rozgraniczające, ustawione znaki oraz zbudowane bariery.