Polacy piją coraz więcej kawy z ekspresów

Słabnie apetyt Polaków na kawę mieloną i rozpuszczalną, zalewaną wrzątkiem. Jej miejsce zaczyna zajmować mała czarna z kawiarni lub zaparzona w ekspresie

Publikacja: 31.07.2011 01:01

Polacy piją coraz więcej kawy z ekspresów

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

Polskę – która według firmy badawczej Euromonitor International zajmuje szóste miejsce wśród krajów kupujących najwięcej kawy na świecie – trudno było do tej pory zaliczyć do grona koneserów tego napoju. Nadal ponad 90 proc. kaw wypijanych w naszym kraju to kawy rozpuszczalne lub mielone zalane wrzątkiem.  Jednak wart około 3 mld złotych rynek kaw masowych, sprzedawanych głównie w sieciach handlowych i sklepach osiedlowych, zaczyna się nasycać.

Producenci, z którymi rozmawiała „Rz", szacują, że w pierwszej połowie 2011 roku Polacy kupili w nich o ponad 4 proc. kawy mniej niż przed rokiem. Coraz chętniej kupujemy za to ekspresy ciśnieniowe do kawy. Firma badawcza GfK Polonia policzyła, że od maja 2010 r. do maja 2011 roku ich sprzedaż była o niemal jedną trzecią wyższa niż przed rokiem. Obecnie średnia cena ekspresu szacowana jest na 719 zł. Przed rokiem była o niemal 40 zł wyższa. Nie brakuje jednak i takich ekspresów ciśnieniowych, które kosztują mniej niż 300 zł.  – Przystępna cena tych urządzeń sprawiła, że stają się one coraz bardziej powszechne w polskich domach – mówi Krzysztof Burdacki, prezes Aspolu z Nowego Sącza, specjalizującego się m.in. w paleniu ziarna kawowego.

– Ich użytkownicy poszukują kawy droższej, oferowanej m.in. przez sklepy specjalistyczne. Niemal 30 proc. kupowanych przez nas ekspresów ciśnieniowych to urządzenia na kapsułki i saszetki, czyli tzw.kawę porcjowaną. Kawę w kapsułkach oferują w Polsce tacy potentaci, jak Tchibo, Lavazza czy Nestlé. Ten ostatni z kawą Nescafe Dolce Gusto, do przyrządzania w ekspresach marki Krups, jest liderem segmentu kawy porcjowanej w Polsce.

Coraz więcej kawy Polacy kupują także poza domem. Jak grzyby po deszczu, głównie w dużych miastach, rosną sieciowe kawiarnie. Największą z nich, mająca 78 lokali, jest Coffeheaven, która planuje otwarcie kolejnych.

Zdaniem Krzysztofa Burdackiego wiedza Polaków o kawie i ich wymagania wobec niej będą się zwiększać. Jego firma, jako jedna z nielicznych w Polsce, oferuje w naszym kraju najdroższą kawę świata – Kopi Luwak. Cena detaliczna jej kilograma to 2,5 tys. zł. Chętnych jednak nie brakuje.  – Coraz mniej osób będzie zadowalać się informacją o tym, że piją kawę np. z Brazylii. Będą ciekawi m.in., z którego rejonu pochodzi, kim jest plantator, z jakich zbiorów pochodzą ziarna czy też kiedy kawa była wypalana i jaką metodą – uważa Szymon Zawartka z Java Coffee Company, która dostarcza wypalaną przez siebie kawę do kawiarni i hoteli.  Rosnące zainteresowanie drogimi gatunkami kawy nie dotyczy tylko Polski.

– Na świecie rośnie popyt na kawę wysokiej jakości, której podaż jest ograniczona – mówi  Jarosław Guziński, prezes palarni Cafe Roma z Piotrkowa Trybunalskiego, która dostarcza kawę m.in. do kawiarni oraz specjalistycznych sklepów w Polsce, Czechach i Rosji.

Coraz większe zapotrzebowanie na kawę na globalnym rynku to jeden z powodów wysokich cen ziarna kakaowego. Wprawdzie, jak podaje International Coffee Organization, od kwietnia trwa ich spadek, w czerwcu jednak ziarno kawowe kosztowało nadal ok. 50 proc. więcej niż przed rokiem.  Krzysztof Burdacki zwraca uwagę, że plantatorzy, przetwórnie oraz zmieniające się preferencje miłośników małej czarnej mają tylko częściowy wpływ na ceny.

– Kawa jest jednym z surowców rolnych notowanych na giełdach i nie brakuje chętnych do spekulacji – mówi szef Aspolu. Szanse, że ostatnie obniżki na światowych giełdach przełożą się na spadek cen kawy w Polsce, są bliskie zera.  – Producenci kawy, którzy w ostatnich miesiącach przepłacali za ziarno kawowe, będą chcieli obecną sytuację wykorzystać do zrekompensowania sobie wysokich kosztów – uważa Jarosław Guziński.

Polskę – która według firmy badawczej Euromonitor International zajmuje szóste miejsce wśród krajów kupujących najwięcej kawy na świecie – trudno było do tej pory zaliczyć do grona koneserów tego napoju. Nadal ponad 90 proc. kaw wypijanych w naszym kraju to kawy rozpuszczalne lub mielone zalane wrzątkiem.  Jednak wart około 3 mld złotych rynek kaw masowych, sprzedawanych głównie w sieciach handlowych i sklepach osiedlowych, zaczyna się nasycać.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca