Dla pasażerów, którzy uzbierali punkty nagrodowe w programie lojalnościowym Lufthansy i Lotu Miles&More bądź w jakimkolwiek innym programie Stara oznacza to, że nie mają co liczyć na darmowe podróżowanie rejsami obsługiwanymi przez indyjskiego przewoźnika.
Hindusi zadeklarowali chęć przyłączenia się do Stara w grudniu 2007 roku. Od tego czasu Air India nie zdołała jednak przygotować się do wejścia do największego aliansu lotniczego na świecie. Mimo kilkuletnich prób jej system informatyczny nie był zintegrowanym z używanym przez inne linie członkowskie.
Negocjacje trwały do ostatniego dnia lipca — taki termin wyznaczył Star na spełnienie wszystkich wymogów indyjskiej linii. Ostatecznie w poniedziałek rano otrzymaliśmy komunikat: „Linie członkowskie Star Alliance i Air India wspólnie doszły do wniosku, by wstrzymać połączenie Air India z tym globalnym sojuszem lotniczym. Jest to konsekwencją faktu, że linie Air India nie spełniły minimalnych warunków uczestnictwa określonych w umowie z grudnia 2007 r.... — Decyzja ta nie ma wpływu na istniejące kontakty dwustronne z liniami członkowskimi Star Alliance, a także nie zamyka dyskusji na temat możliwego członkostwa w sojuszu na późniejszym etapie, jeśli obie strony uznają to za właściwe wyjaśnił Jaan Albrecht, prezes Stara. "
Ten komunikat został opublikowany po kilkugodzinnym spotkaniu Albrechta, indyjskiego ministra lotnictwa Cywilnego oraz szefa AI, Arvinda Jadhaya. negocjacji ze Starem Air India przechodziła poważną restrukturyzację. Zaczęło się od połączenia z innym przewoźnikiem indyjskim — Indian Airlines, potem pojawiły się poważne kłopoty finansowe. Tak poważne, że zarząd musiał zwrócić się do Boeinga o opóźnienie dostaw Dreamlinerów, Boeingów 787, które Air India miała odebrać jako pierwszy przewoźnik na Subkontynencie Indyjskim. Ostatecznie dwa tygodnie temu rząd musiał wesprzeć linię kwotą ok 80 mln dolarów, ponieważ nie była w stanie obsłużyć swojego zadłużenia. W innym przypadku Air India nie miałaby innego wyjścia, jak ogłoszenie bankructwa.
Prasa indyjska podała jednak inny powód wstrzymania procesu dostosowania AI do zasad Stara: zbyt wygórowane żądania dostępu do indyjskiego rynku dla przewoźników należących do aliansu i brak zgody AI na takie ustępstwa. Zdaniem mediów pojawiło się zagrożenie,że w głosowaniu nad przyjęciem indyjskiej linii niektóre linie opowiedziałyby się przeciwko powiększeniu Stara o AI. Indyjska prasa pisała nawet o 10 przewoźnikach sojuszu (łącznie jest ich 28), które są przeciwne włączeniu AI do Stara. media w Delhi i Bombaju informowały również, że Air India ubiegały się o kolejne przesunięcie wejścia do sojuszu.