Gdy produkcja aut w Polsce spada, u naszych sąsiadów pnie się w górę. W dodatku w Czechach, na Słowacji i Węgrzech koncerny motoryzacyjne realizują bądź przymierzają się do nowych inwestycji w jej zwiększenie. Według firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl, powołującej się na branżowe stowarzyszenie ZAP, w 2011 roku ze słowackich fabryk Kia Motors, PSA (Peugeot Citroen) oraz Volkswagen ma wyjechać ok. 630 tys. samochodów. To o 12 proc. więcej niż w roku 2010, w którym wyprodukowano 562 tys. sztuk.
Produkcja mocno wzrośnie także w Czechach. Jak podaje czeska Automotive Industry Association, od stycznia do końca lipca wzrosła ona o 28,9 proc., wliczając także auta dostawcze. Do końca lipca linie produkcyjne opuściło prawie 632 tys. samochodów osobowych, a sama Skoda, lokomotywa czeskiej gospodarki, wyprodukowała w pierwszym półroczu o jedną czwartą więcej aut niż rok wcześniej – 356,2 tys. sztuk. Sztandarowa czeska marka rośnie jak na drożdżach. W ubiegłym roku czysty zysk firmy wyniósł 349 mln euro w porównaniu z 110 mln euro rok wcześniej. Trudno się temu dziwić, zważywszy na wzrost sprzedaży: w Holandii o 70 proc., w Rosji o 38 proc., w Chinach o 47 proc., w Indiach o 38 proc., w Wielkiej Brytanii o prawie 16 proc.
527 tys. aut wyjechało z polskich fabryk od stycznia do lipca 2011 roku
Świetnie radzi sobie Hyundai, który ma fabrykę w Nosovicach: w pierwszym półroczu zwiększył produkcję o przeszło 30 proc. Choć w tym czasie fabryka Toyoty w Kolinie (produkuje miejskie toyoty, citroeny i peugeoty) odnotowała przeszło 12-procentowy spadek, prognozy dla całej branży i tak są pomyślne: – Zakłada się, że produkcja samochodów w Czechach będzie dalej rosła – mówi kierownik Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji polskiej ambasady w Pradze Wojciech Pobóg Pągowski.
Nasi sąsiedzi, z którymi konkurowaliśmy o fabryki samochodów, będą wkrótce zbierać profity z realizowanych lub zaplanowanych inwestycji. Na Słowacji przymierza się do nich Volkswagen. Niemiecki koncern produkuje w Bratysławie prestiżowe modele Audi, Volkswagena i Porsche: są to duże luksusowe terenówki – Q7, touareg oraz cayenne. W bratysławskiej fabryce ma powstać nowa tłocznia, do produkcji wejdzie jeszcze jeden model samochodu.