Olej rzepakowy rzuca rękawice oliwie

Rusza trzyletnia kampania promująca walory oleju z rzepaku. Będzie kosztować w sumie ponad 7 mln złotych

Publikacja: 24.11.2011 14:10

Olej rzepakowy rzuca rękawice oliwie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

- Poprzez program „Pokochaj olej rzepakowy" chcemy uświadomić Polakom, jak duże walory zdrowotne i odżywcze posiada ten produkt. Zamierzamy także poprawić jego wizerunek, a w konsekwencji zwiększyć spożycie – mówi Ewa Myśliwiec, dyrektor biura Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju, organizatora akcji.

Branża uznała, że kampania informacyjna jest konieczna, bo chociaż około 80 proc. olejów jadalnych kupowanych przez Polaków to właśnie olej rzepakowy, to wiedza o jego zaletach jest nadal mała. Kupujemy go głównie ze względu na cenę, a nie wartości ożywcze czy zdrowotne.

- Gdy na wykładach pytam studentów o to, który olej roślinny jest najzdrowszy to 60 proc. wskazuje oliwę z oliwek -  mówi Krzysztof Krygier ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie i przewodniczący rady programowej programu „Pokochaj olej rzepakowy". Kolejne miejsca zajmują oleje słonecznikowy (26 proc.) i sojowy (11 proc.). Na końcu jest olej rzepakowy z 3 proc.

Złą opinia oleju rzepakowego to pokłosie wątpliwości zdrowotnych, które pojawiły się na świecie w latach 50 i 60 XX wiek. Jak wyjaśnia profesor Krygier zostały one rozwiane już około 40 lat temu, kiedy na rynku pojawił się olej rzepakowy z minimalną ilością budzącego kontrowersje kwasu erukowego.

Tymczasem to olej rzepakowy, a nie promowana w ostatnich latach oliwa z oliwek,  ma m.in. największą zawartość korzystnych dla zdrowia kwasów omega 3.

- Oliwa z oliwek sprawdza się w diecie śródziemnomorskiej, bogatej w ryby zawierające duże ilości kwasów omega 3. W Polsce jemy mało ryb, dlatego olej rzepakowy doskonale spełnia swoją rolę – wyjaśnia profesor Krygier.

Kampania promująca olej rzepakowy potrwa do 2014 roku. Będzie prowadzona m.in. w prasie i Internecie (m.in. na Facebooku). Wdraża ją konsorcjum utworzone przez agencje M&CC Consultans i Saatchi and Saatchi.

Oprócz Polski będzie prowadzona także na Łotwie.

Wartość kampanii to 1,65 mln euro, czyli według aktualnego kursu ponad 7 mln zł. Połowę tej kwoty wyłożyła Komisja Europejska. Kolejne 30 proc. pochodzi z budżetu polskiego. Resztę wyłożyli producenci oleju.

Polska produkuje od 2 do 2,3 mln ton ziarna rzepakowego rocznie i ok. 1 mln ton oleju. Daje nam, w zależności od zbiorów w danym roku, trzecie lub czwarte miejsce w Europie (wymieniamy się nim z Wielką Brytanią). Wyprzedzają nas Francja i Niemcy.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca