Kryzys odbija się na branży samochodów użytkowych. Rosnąca jeszcze w pierwszej połowie roku sprzedaż teraz spada. W listopadzie liczba rejestrowanych aut ciężarowych oraz autobusów wyniosła nieco ponad 4 tys. sztuk i była niższa o 6,5 proc. wobec ubiegłego roku oraz o 3,3 proc. mniejsza niż przed miesiącem. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), w grupie używanych ciężarówek (to ponad połowa wszystkich rejestrowanych aut użytkowych) spadek był aż dwucyfrowy, sięgając prawie 13 proc. Ubyło nawet autobusów: w ubiegłym miesiącu zarejestrowano 391 sztuk. Rok wcześniej – 480.
Jednak dzięki dobremu początkowi roku, liczba rejestracji po 11 miesiącach jest wyższa niż w ub. roku. Dla wszystkich aut użytkowych powyżej 3,5 tony przekroczyła 46 tys. i była o ponad jedną piątą wyższa niż przed rokiem. Nowych ciągników do transportu naczep przybyło nawet dwa razy tyle co w ciągu 11 miesięcy 2010 roku. To znaczący przyrost, zwłaszcza że jeszcze dwa lata temu ten segment przeżywał zapaść. W ciągu dziesięciu miesięcy 2009 roku sprzedaż aut ciężarowych zmalała w granicach 53 – 66 proc. Najbardziej – największych ciężarówek powyżej 16 ton: ich sprzedaż od stycznia do października skurczyła się z 15,1 tys. w roku 2008 do 5,1 tys. w 2009.
Ale najbliższe perspektywy też nie są dobre. Choć w transporcie samochodowym liczba przewozów wzrosła w tym roku o ponad 22 proc., to w listopadzie GUS odnotował w branży pogorszenie koniunktury, głębsze niż w październiku i we wrześniu. Przedsiębiorcy spodziewają się spadku popytu i pogorszenia sytuacji finansowej. Rośnie zadłużenie branży. Już w połowie roku wywiadownia gospodarcza D&B monitorowała 3159 firm, które nie regulowały w terminie swoich należności. To dwa razy tyle co przed rokiem i przeszło trzy razy tyle co dwa lata temu.
Lepiej wygląda rynek aut dostawczych. Według PZPM w listopadzie zarejestrowano przeszło 4,2 tys. takich aut, o prawie 5 proc. więcej niż przed rokiem. Zaś listopad okazał się najlepszym miesiącem roku dla tego typu pojazdów. W porównaniu z październikiem liczba rejestracji wzrosła o 22 proc.
Dobrą kondycję segmentu pokazują także wyniki za 11 miesięcy: liczba rejestracji przekroczyła 37,2 tys. sztuk. W rankingach rejestracji prowadzi Fiat (od stycznia 7868 samochodów, wzrost o 6,1 proc.), za nim jest Citroen, a następnie Peugeot.