Słabnie rynek aut użytkowych

Poprawa na rynku aut użytkowych nie trwała długo. W listopadzie sprzedaż była słabsza niż przed rokiem

Publikacja: 23.12.2011 03:30

Słabnie rynek aut użytkowych

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Kry­zys od­bi­ja się na bran­ży sa­mo­cho­dów użyt­ko­wych. Ro­sną­ca jesz­cze w pierw­szej po­ło­wie ro­ku sprze­daż te­raz spa­da. W li­sto­pa­dzie licz­ba re­je­stro­wa­nych aut cię­ża­ro­wych oraz au­to­bu­sów wy­nio­sła nie­co po­nad 4 tys. sztuk i by­ła niż­sza o 6,5 proc. wo­bec ubie­głe­go ro­ku oraz o 3,3 proc. mniej­sza niż przed mie­sią­cem. We­dług Pol­skie­go Związ­ku Prze­my­słu Mo­to­ry­za­cyj­ne­go (PZPM), w gru­pie uży­wa­nych cię­ża­ró­wek (to po­nad po­ło­wa wszyst­kich re­je­stro­wa­nych aut użyt­ko­wych) spa­dek był aż dwu­cy­fro­wy, się­ga­jąc pra­wie 13 proc. Uby­ło na­wet au­to­bu­sów: w ubie­głym mie­sią­cu za­re­je­stro­wa­no 391 sztuk. Rok wcze­śniej – 480.

Jed­nak dzię­ki do­bre­mu po­cząt­ko­wi ro­ku, licz­ba re­je­stra­cji po 11 mie­sią­cach jest wyż­sza niż w ub. ro­ku. Dla wszyst­kich aut użyt­ko­wych po­wy­żej 3,5 to­ny prze­kro­czy­ła 46 tys. i by­ła o po­nad jed­ną pią­tą wyż­sza niż przed ro­kiem. No­wych cią­gni­ków do trans­por­tu na­czep przy­by­ło na­wet dwa ra­zy ty­le co w cią­gu 11 mie­się­cy 2010 ro­ku. To zna­czą­cy przy­rost, zwłasz­cza że jesz­cze dwa la­ta te­mu ten seg­ment prze­ży­wał za­paść. W cią­gu dzie­się­ciu mie­się­cy 2009 ro­ku sprze­daż aut cię­ża­ro­wych zma­la­ła w gra­ni­cach 53 – 66 proc. Naj­bar­dziej – naj­więk­szych cię­ża­ró­wek po­wy­żej 16 ton: ich sprze­daż od stycz­nia do paź­dzier­ni­ka skur­czy­ła się z 15,1 tys. w ro­ku 2008 do 5,1 tys. w 2009.

Ale naj­bliż­sze per­spek­ty­wy też nie są do­bre. Choć w trans­por­cie sa­mo­cho­do­wym licz­ba prze­wo­zów wzro­sła w tym ro­ku o po­nad 22 proc., to w li­sto­pa­dzie GUS od­no­to­wał w bran­ży po­gor­sze­nie ko­niunk­tu­ry, głęb­sze niż w paź­dzier­ni­ku i we wrze­śniu. Przed­się­bior­cy spo­dzie­wa­ją się spad­ku po­py­tu i po­gor­sze­nia sy­tu­acji fi­nan­so­wej. Ro­śnie za­dłu­że­nie bran­ży. Już w po­ło­wie ro­ku wy­wia­dow­nia go­spo­dar­cza D&B mo­ni­to­ro­wa­ła 3159 firm, któ­re nie re­gu­lo­wa­ły w ter­mi­nie swo­ich na­leż­no­ści. To dwa ra­zy ty­le co przed ro­kiem i prze­szło trzy ra­zy ty­le co dwa la­ta te­mu.

Le­piej wy­glą­da ry­nek aut do­staw­czych. We­dług PZPM w li­sto­pa­dzie za­re­je­stro­wa­no prze­szło 4,2 tys. ta­kich aut, o pra­wie 5 proc. wię­cej niż przed ro­kiem. Zaś li­sto­pad oka­zał się naj­lep­szym mie­sią­cem ro­ku dla te­go ty­pu po­jaz­dów. W po­rów­na­niu z paź­dzier­ni­kiem licz­ba re­je­stra­cji wzro­sła o 22 proc.

Do­brą kon­dy­cję seg­men­tu po­ka­zu­ją tak­że wy­ni­ki za 11 mie­się­cy: licz­ba re­je­stra­cji prze­kro­czy­ła 37,2 tys. sztuk. W ran­kin­gach re­je­stra­cji pro­wa­dzi Fiat (od stycz­nia 7868 sa­mo­cho­dów, wzrost o 6,1 proc.), za nim jest Ci­tro­en, a na­stęp­nie Peu­ge­ot.

Kry­zys od­bi­ja się na bran­ży sa­mo­cho­dów użyt­ko­wych. Ro­sną­ca jesz­cze w pierw­szej po­ło­wie ro­ku sprze­daż te­raz spa­da. W li­sto­pa­dzie licz­ba re­je­stro­wa­nych aut cię­ża­ro­wych oraz au­to­bu­sów wy­nio­sła nie­co po­nad 4 tys. sztuk i by­ła niż­sza o 6,5 proc. wo­bec ubie­głe­go ro­ku oraz o 3,3 proc. mniej­sza niż przed mie­sią­cem. We­dług Pol­skie­go Związ­ku Prze­my­słu Mo­to­ry­za­cyj­ne­go (PZPM), w gru­pie uży­wa­nych cię­ża­ró­wek (to po­nad po­ło­wa wszyst­kich re­je­stro­wa­nych aut użyt­ko­wych) spa­dek był aż dwu­cy­fro­wy, się­ga­jąc pra­wie 13 proc. Uby­ło na­wet au­to­bu­sów: w ubie­głym mie­sią­cu za­re­je­stro­wa­no 391 sztuk. Rok wcze­śniej – 480.

Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne