Hiszpańskie firmy Adif (państwowy operator sieci kolejowych), Talgo (producent składów), Indra (technologia) i OHL (budowa torowisk) pokonały w przetargu w październiku francuskich rywali na realizację projektu superszybkiej kolei Haramain (HHR) w tym królestwie.
W uroczystym podpisaniu kontraktu uczestniczyli arabscy ministerowie finansów Ibrahim al-Assaf i transportu Jeberah al-Suraisri oraz hiszpańscy ministrowie spraw zagranicznych José Manuel Garcia-Margallo i rozwoju Ana Pastor.
Projekt zakłada zapewnienie wygodnego transportu muzułmańskim pielgrzymom między świętymi miastami Mekka i Medyna przez port nad Morzem Czerwonym Dżidda, na trasie 450 km. Składy osiągające prędkość 320 km/h będą przebywać tę trasę w ciągu 2,5 godzin i przewozić ok. 166 tys. osób dziennie.
Hiszpanie zbudują kompletne torowiska, dostarczą 35 składów superszybkich pociągów i będą serwisować wszystko przez 12 lat. Saudyjczycy zastrzegli sobie opcję dokupienia 23 składów.
Około 2,5 mln muzułmanów na świecie udaje się co roku w tradycyjną pielgrzymkę hadż do Mekki. Oba miasta przyciągają pielgrzymów przez cały rok; wraz z Dżiddą są głównymi ośrodkami w zachodniej części kraju.