Autostrady do poprawki

Zdaniem GDDKiA drogi doskonale buduje firma DSS. Właśnie upadła

Publikacja: 09.05.2012 03:49

Autostrady do poprawki

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stworzyła ranking firm budujących polskie drogi. Na szóstym miejscu wśród najlepszych znalazły się Dolnośląskie Surowce Skalne, spółka, która budowała 20-km odcinek trasy A2 między Łodzią a Warszawą. W kwietniu została ogłoszona jej upadłość. Według tegoż rankingu znacznie gorszej jakości są prace realizowane przez Bogl & Krysl, czeską firmę, która po DSS kończy budowę tego odcinka. Liderem jest spółka, która zrealizowała w Polsce tylko jedną inwestycję.

Branża nie rozumie, po co ranking powstał. – Wprowadza zamęt, to nierzetelna ocena firm – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

GDDKiA się broni: – Podanie do publicznej wiadomości i ujawnienie wszystkich słabych oraz mocnych punktów poszczególnych firm pozwoli na uświadomienie im, jak ważna jest jakość budowanych dróg – twierdzi Lech Witecki, szef GDDKiA.

W 2011 r. GDDKiA przebadała 60 tys. próbek pobranych z placów budów w całej Polsce. Tylko 80 proc. z nich spełniało wymogi jakościowe. Jak podaje GDDKiA, wykryte nieprawidłowości zostały przez wykonawców usunięte.

Wśród tych, które w rankingu przeprowadzanych w 2011 r. prac wypadły najlepiej, znajduje sie m.in. Johan Bunte, Budimex czy Polimex – Mostostal. To według klasyfikacji GDDKiA firmy, które budują najlepsze drogi. W przypadku Polimeksu Mostostalu kontrole były przeprowadzone na czterech  realizowanych inwestycjach. 8,5 proc. z pobranych próbek nie spełniało wymagań zamawiającego. – Prawie 80 proc. naszej sprzedaży to projekty zaawansowane technologicznie, takie jak budowa rafinerii czy bloków energetycznych. Dodatkowo 28 proc. produktów i usług eksportujemy, głównie do krajów zachodnich. To wymusza jakość – mówi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu Mostostalu. Bilfinger Berger Budownictwo, który realizował 4 inwestycje, zgodnie z raportem ponad 20 proc. pracy wykonał niezgodnie z normami jakościowymi. – Bardzo często jest tak, że wyniki moich badań różnią się od tych przeprowadzonych przez GDDKiA. Raz według moich norm nie spełniają jakości, a według GDDKiA, ją trzymają i odwrotnie – dziwi Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Berger Budownictwo.

Jak dodaje, firmy, które według rankingu GDDKiA wypadły najgorzej, są bardzo dobrymi firmami. Wśród nich znajduje się m.in. Skanska, która wybudowała autostradę A1 z Gdańska do Torunia. – Nie mamy wiedzy, jakich kontraktów dotyczą wyniki badań oraz nie znamy metodyki rankingu, trudno zatem o komentarz – mówi Małgorzata Dobosz, rzecznik Skanska. – Jednoznacznie możemy jednak stwierdzić, że ranking nie odzwierciedla rzeczywistej jakości naszych robót budowlanych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stworzyła ranking firm budujących polskie drogi. Na szóstym miejscu wśród najlepszych znalazły się Dolnośląskie Surowce Skalne, spółka, która budowała 20-km odcinek trasy A2 między Łodzią a Warszawą. W kwietniu została ogłoszona jej upadłość. Według tegoż rankingu znacznie gorszej jakości są prace realizowane przez Bogl & Krysl, czeską firmę, która po DSS kończy budowę tego odcinka. Liderem jest spółka, która zrealizowała w Polsce tylko jedną inwestycję.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca