Reklama

Autostrady do poprawki

Zdaniem GDDKiA drogi doskonale buduje firma DSS. Właśnie upadła

Publikacja: 09.05.2012 03:49

Autostrady do poprawki

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stworzyła ranking firm budujących polskie drogi. Na szóstym miejscu wśród najlepszych znalazły się Dolnośląskie Surowce Skalne, spółka, która budowała 20-km odcinek trasy A2 między Łodzią a Warszawą. W kwietniu została ogłoszona jej upadłość. Według tegoż rankingu znacznie gorszej jakości są prace realizowane przez Bogl & Krysl, czeską firmę, która po DSS kończy budowę tego odcinka. Liderem jest spółka, która zrealizowała w Polsce tylko jedną inwestycję.

Branża nie rozumie, po co ranking powstał. – Wprowadza zamęt, to nierzetelna ocena firm – mówi Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

GDDKiA się broni: – Podanie do publicznej wiadomości i ujawnienie wszystkich słabych oraz mocnych punktów poszczególnych firm pozwoli na uświadomienie im, jak ważna jest jakość budowanych dróg – twierdzi Lech Witecki, szef GDDKiA.

W 2011 r. GDDKiA przebadała 60 tys. próbek pobranych z placów budów w całej Polsce. Tylko 80 proc. z nich spełniało wymogi jakościowe. Jak podaje GDDKiA, wykryte nieprawidłowości zostały przez wykonawców usunięte.

Wśród tych, które w rankingu przeprowadzanych w 2011 r. prac wypadły najlepiej, znajduje sie m.in. Johan Bunte, Budimex czy Polimex – Mostostal. To według klasyfikacji GDDKiA firmy, które budują najlepsze drogi. W przypadku Polimeksu Mostostalu kontrole były przeprowadzone na czterech  realizowanych inwestycjach. 8,5 proc. z pobranych próbek nie spełniało wymagań zamawiającego. – Prawie 80 proc. naszej sprzedaży to projekty zaawansowane technologicznie, takie jak budowa rafinerii czy bloków energetycznych. Dodatkowo 28 proc. produktów i usług eksportujemy, głównie do krajów zachodnich. To wymusza jakość – mówi Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu Mostostalu. Bilfinger Berger Budownictwo, który realizował 4 inwestycje, zgodnie z raportem ponad 20 proc. pracy wykonał niezgodnie z normami jakościowymi. – Bardzo często jest tak, że wyniki moich badań różnią się od tych przeprowadzonych przez GDDKiA. Raz według moich norm nie spełniają jakości, a według GDDKiA, ją trzymają i odwrotnie – dziwi Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Berger Budownictwo.

Reklama
Reklama

Jak dodaje, firmy, które według rankingu GDDKiA wypadły najgorzej, są bardzo dobrymi firmami. Wśród nich znajduje się m.in. Skanska, która wybudowała autostradę A1 z Gdańska do Torunia. – Nie mamy wiedzy, jakich kontraktów dotyczą wyniki badań oraz nie znamy metodyki rankingu, trudno zatem o komentarz – mówi Małgorzata Dobosz, rzecznik Skanska. – Jednoznacznie możemy jednak stwierdzić, że ranking nie odzwierciedla rzeczywistej jakości naszych robót budowlanych.

Biznes
Burza wokół KPO, sprzeciw Zełenskiego wobec planu Trumpa i kolejny rekord WIG
Biznes
Drożdż z Orange: po #Polskim5G zostały wspomnienia. I to nie najlepsze
Biznes
Rusza kwantowa rewolucja w Polsce
Biznes
USA chcą podwyżek cen leków w Europie. Trump naciska na koncerny farmaceutyczne
Biznes
E-aut przybywa, producenci mają kłopoty
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama