Reklama

Nowe sojusze Air France-KLM

Air France-KLM, Etihad z Abu Zabi i Air Berlin będą od 28 października oferować podróżnym dostęp do wzajemnych usług. Sojusz świadczy o poprawie stosunków przewoźników z Europy i znad Zatoki Perskiej

Publikacja: 08.10.2012 15:36

Porozumienie o wspólnej rezerwacji miejsc (code-share) francusko-holenderskiej linii z flagowym  przewoźnikiem z Abu Zabi umożliwi pasażerom Etihad korzystanie z codziennych lotów Amsterdam-Abu Zabi, klienci europejskiej linii będą  mogli mogli latać każdego z dnia z Paryża do tego emiratu.

Jednocześnie Air France podała o nowym porozumieniu code-share z  drugą w Niemczech linią lotniczą Air Berlin, w której Etihad ma 29,21 proc.

Obie umowy świadczą o dalszej poprawie stosunków linii lotniczych Europy z młodszymi przewoźnikami znad Zatoki, wspieranymi przez rządy, szybko rozwijającymi się z ambicja stania się globalnymi graczami.

Dotychczasowe sukcesy linii znad Zatoki wywołały zarzuty o nieuczciwą konkurencję  ze  strony linii europejskich i amerykańskich, ale niektórzy czołowi przedstawiciele branży lotniczej, np. prezes IAG (British Airways i Iberii), Willie Walsh, byli zwolennikami większej liczby sojuszy obu stron.

Źródła związane z sojuszem Oneworld założonego przez British Airways i American Airlines zapowiedział dołączenie do niego w tym tygodniu Qatar Airways, pierwszego  przewoźnika   z regionu Zatoki.

Reklama
Reklama

Etihad rywalizujący  z  Emirates i Qatar Airways ogłosi, że umowa z AF-KLM będzie pierwszym etapem znacznie większego partnerstwa strategicznego. Ten przewoźnik przyspieszył w tym roku strategię rozwoju, podpisał umowy code share i zwiększy udziały w 4 innych liniach, m.in. w Air Berlin, Virgin Australia i Aer Lingus. Jego szef James Hogan swtierdził, że to nie koniec kupowania udziałów.

W III kwartale  Etihad zwiększył obroty o 19 proc. do 1,3 mld dolarów, przewóz oso o 23 proc. do 2,79 mln, nie ujawni wielkości zysku, ale jest pewien swej rentowności i osiągnięcia przewozu 10 mln podróżnych. Jego flota liczy 67 samolotów o średnim wieku 4,9 lat.

Porozumienie  ułatwi pasażerom AF-KLM dostęp do dodatkowych  atrakcyjnych połączeń transkontynentalnych, a samemu przewoźnikowi  pozwoli zmniejszyć koszty marketingu w czasie, gdy redukuje załogę (AF ponad 5 tys. ludzi), ogranicza flotę samolotów  krótkiego i średniego zasięgu w ramach cięcia kosztów.

AF-KLM ma do czynienia z rosnącą konkurencją tanich linii w Europie, gdzie trudnij konkurować kosztami pracowniczymi, a linie znad Zatoki przechwytują coraz więcej podróżnych w segmencie premium na dalekich trasach.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama