Czas kolei marszałków

Rośnie liczba podróżujących pociągami. Rynek zdobywają przewoźnicy samorządowi

Aktualizacja: 02.11.2012 03:05 Publikacja: 02.11.2012 03:04

Ponad 204,4 mln osób skorzystało z usług przewoźników kolejowych w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2012 roku. To, jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, o 4,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2011.

Liczba klientów obsługiwanych przez przewoźników rosła w ciągu ośmiu miesięcy tego roku – spadek o 0,06 proc. został odnotowany jedynie w sierpniu. We wrześniu liczba klientów wzrosła o 4,1 proc. Rekordowy był czerwiec – wówczas wszyscy przewoźnicy przewieźli o prawie 8 proc. podróżnych więcej niż w czerwcu roku 2011. Udział w rynku Przewozów Regionalnych i PKP Intercity spada. W siłę rosną przewoźnicy samorządowi i ta tendencja ma się utrzymywać.

Od kilku lat nasila się trend powoływania przez marszałków własnych spółek i przekazywania im obsługi kolejnych połączeń. Tych, które wcześniej obsługiwały Przewozy Regionalne – spółka od grudnia 2008 r. należąca do wszystkich 16 marszałków.

Jeszcze w ubiegłym roku Przewozy Regionalne obsługiwały 41,5 proc. rynku. Po dziewięciu miesiącach tego roku ich udział spadł do 37,25 proc., udział Kolei Dolnośląskich wzrósł dwukrotnie, wielkopolskich z 0,21 proc. do 1,28 proc, a Śląskich z 0,68 do 3,06 proc. rynku.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy z początkiem grudnia 2012 r. spółki marszałków dostaną kolejne zlecenia. Ile mniej pracy wykonają Przewozy Regionalne – jeszcze nie wiadomo. – Nie będziemy obsługiwać połączeń na terenie Śląska – mówi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych. – Daleko nam do końcowych ustaleń z marszałkami, wszyscy poszukują najtańszych sposobów na realizacje przewozów. Marszałkowie mają mniej pieniędzy, do tego dochodzą prace remontowe prowadzone na torach, a to sprawia, że w wielu województwach, m. in. w Małopolsce, będzie uruchamianych mniej pociągów – dodaje Małgorzata Kuczewska-Łaska.

Władze województwa śląskiego zdecydowały się powierzyć obsługę wszystkich połączeń na terenie regionu spółce Koleje Śląskie. Nastąpi to od grudnia 2012 r. Umowa podpisana przez władze województwa z Kolejami Śląskimi obowiązuje do grudnia 2015 roku. Przez trzy lata Koleje Śląskie otrzymają z budżetu województwa ok. 470 mln zł dofinansowania. Kwota dofinansowania będzie zwiększać się co roku – wraz ze wzrostem pracy eksploatacyjnej przewoźnika.

Śląsk jest największym klientem Przewozów Regionalnych – w tym roku dotacja wyniosła 120 mln zł, w roku 2011 – 146,6 mln zł. Tymczasem druga w kolejności Małopolska w tym roku przeznaczyła na dotowanie swoich połączeń 92 mln zł.

Coraz aktywniejsze są Koleje Dolnośląskie i Koleje Wielkopolskie. Pierwszy pociąg Kolei Dolnośląskich wyruszył na trasę w 2008 roku. Obecnie szybobusy spółki kursują na sześciu trasach, m. in. z Wrocławia do Trzebnicy, z Legnicy do Wrocławia czy z Legnicy do Kłodzka przez Jaworzynę Śląską i Kamieniec Ząbkowicki.

Wielkopolska zaczęła od przekazania swojej spółce obsługi połączeń tras niezelektryfikowanych. – Województwo dysponowało taborem do obsługi tych tras. Kryterium przekazywania nam połączeń nie była ich rentowność – mówi Marek Nitkowski, wiceprezes Kolei Wielkopolskich.

Jak wyjaśnia, po przejęciu w tym roku obsługi połączeń do Wolsztyna i Wągrowca praca przewozowa wykonywana przez spółkę wzrosła z kilkuset tysięcy tonokilometrów do ok. 1,7 mln tonokilometrów. – Wraz z nowym rozkładem jazdy w naszej ofercie pojawi się połączenie Kutno–Zbąszynek, które będzie obsługiwane nowymi szynobusami zakupionymi przez władze województwa za unijne dotacje. Zgodnie z umową będziemy je obsługiwać przez trzy lata. Od rozkładu jazdy 2013–2014 przejmiemy również kursowania na trasie Poznań–Gniezno – dodaje prezes Nitkowski.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP
Biznes
Komputronik pozyskał inwestora. Kurs szybuje
Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa