Reklama

PKP Intercity chce zainwestować ok. 4 mld zł w tabor

PKP Intercity chce do 2015 r. wydać 4 mld zł na inwestycje w tabor. Połowa tej sumy ma pochodzić z funduszy unijnych, pozostałą część spółka planuje pozyskać na rynkach finansowych. Poza taborem, przewoźnik zamierza inwestować też w swoje zaplecza techniczne

Publikacja: 27.11.2012 12:35

"Mamy już zapewnione 224 mln euro (ok. 900 mld zł - PAP) z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w tym roku również wyemitowaliśmy obligacje o wartości 120 mln zł. Rozmawiamy o dalszym finansowaniu dłużnym z EBI i innymi instytucjami finansowymi" - powiedział w rozmowie z PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

PKP Intercity przewiduje w swoim programie inwestycyjnym do 2015 r. zakup 25 wagonów, które miałyby jeździć w relacji Wrocław-Poznań-Bydgoszcz-Trójmiasto, a także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację 300 wagonów: ponad 200 z nich będzie jeździło na trasie Przemyśl-Szczecin. Pierwsze ze zmodernizowanych wagonów mają wyjechać na tory w styczniu 2013 r. Dodatkowo PKP IC planuje zakup 10 lokomotyw spalinowych dla obsługi połączeń pasażerskich i modernizację 20 lokomotyw spalinowych do prac manewrowych.

Jak poinformował prezes, przetarg na zakup 20 zespołów trakcyjnych ma być ogłoszony w najbliższych dniach. Pociągi mają rozwijać prędkość do 160 km/godz. i jeździć na trasach: Warszawa-Olsztyn przez Działdowo, Warszawa-Kraków przez Radom i Kielce, Warszawa-Poznań- Szczecin i Katowice-Gdynia przez Częstochowę, Łódź, Toruń i Bydgoszcz. Oferty w przetargu na modernizację 150 wagonów mają być otwarte pod koniec listopada br.

"W 2011 r. zrealizowaliśmy program remontowy, naprawiliśmy blisko 900 wagonów, dzięki czemu spółka odbudowała swój potencjał przewozowy. W 2012 r. skupiliśmy się na remontach lokomotyw. W przyszłym roku chcemy poprawić stan zapleczy technicznych, aby podnieść standardy utrzymania taboru"- wyjaśnił prezes.

Dodał, że w tym roku przewoźnik wyremontował 700 wagonów, 114 lokomotyw i 850 zestawów kołowych. Pytany, jakie inwestycje spółka chciałaby realizować po 2015 r., powiedział, że będzie to zakup dalekobieżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wyjaśnił, że tego typu tabor jest tańszy w eksploatacji niż klasyczne pociągi z lokomotywą i wagonami - jest lżejszy, co przekłada się na niższe zużycie prądu oraz niższe stawki dostępu do infrastruktury.

Reklama
Reklama

Według wstępnych danych strata netto PKP Intercity za ubiegły rok wyniosła ok. 22,5 mln zł, a strata za 2010 r. wyniosła ponad 136 mln zł. "Za wcześnie jest mówić o wyniku na koniec roku, za 10 miesięcy 2012 r. spółka nie notuje straty, należy jednak dodać, że tradycyjnie koniec roku pod względem wyników przewozowych jest gorszy od okresu letniego"- powiedział Malinowski

W 2011 r. spółka przeznaczyła na remonty taboru 168 mln zł, wobec ponad 117 mln zł w 2010 r. W 2011 r. PKP Intercity przewiozła ok. 36,5 mln pasażerów.

"Mamy już zapewnione 224 mln euro (ok. 900 mld zł - PAP) z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w tym roku również wyemitowaliśmy obligacje o wartości 120 mln zł. Rozmawiamy o dalszym finansowaniu dłużnym z EBI i innymi instytucjami finansowymi" - powiedział w rozmowie z PAP prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

PKP Intercity przewiduje w swoim programie inwestycyjnym do 2015 r. zakup 25 wagonów, które miałyby jeździć w relacji Wrocław-Poznań-Bydgoszcz-Trójmiasto, a także 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację 300 wagonów: ponad 200 z nich będzie jeździło na trasie Przemyśl-Szczecin. Pierwsze ze zmodernizowanych wagonów mają wyjechać na tory w styczniu 2013 r. Dodatkowo PKP IC planuje zakup 10 lokomotyw spalinowych dla obsługi połączeń pasażerskich i modernizację 20 lokomotyw spalinowych do prac manewrowych.

Reklama
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Biznes
Akcje za dotacje. Rząd Donalda Trumpa przejmuje udziały w Intelu
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama