Podczas posiedzenia w Brukseli podkreślili jednak, że przemysł samochodowy przyczynia się w dużym stopniu do wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Unii.
W krajach Unii znajduje się 180 ośrodków produkcji, z którymi jest związane tysiące dostawców. W branży pracuje 12 mln ludzi, do bilansu handlowego dodaje ona 70 mld euro, a co roku inwestuje niemal 28 mld euro w prace badawczo-rozwojowe.
Sektor ten znajduje się jednak w sytuacji nadwyżki mocy produkcyjnych na skutek spadku popytu. Około 15 zakładów wykorzystuje mniej niż 80 proc. swych możliwości i jest więc zagrożone.
Ministrowie uznali, że należy dostosować moce produkcyjne. Poparli inicjatywę z listopada komisarza ds.przemysłu Antonio Tajaniego, który chce opracowania planu działań dotyczących zwłaszcza innowacji, otwarcia zewnętrznych rynków dzięki zawieraniu zrównoważonych porozumień handlowych i przewidywania restrukturyzacji.
W kwestii innowacji Tajani chce zwiększyć o miliard euro środki europejskie na wspieranie prac R&D; w okresie 2014-20 wzrosłyby do 2 mld euro.