Mercedes jest warty zaledwie połowę BMW

Inwestorzy niemieckiej korporacji Daimler wyceniają należącego do niej Mercedesa na prawie połowę tego ile wynosi kapitalizacja rynkowa jego monachijskiego konkurenta BMW

Publikacja: 17.12.2012 11:34

Mercedes jest warty zaledwie połowę BMW

Foto: Bloomberg

A sięga ona około 45 miliardów euro podczas gdy cały biznes Daimlera, produkującego m. in. także auta ciężarowe zdaniem inwestorów giełdowych wart jest około 42 miliardów euro. Po odjęciu wartości segmentu produkcji samochodów ciężarowych dla Mercedesa zostaje około 25 miliardów euro.

- Zdaniem rynku perspektywy Mercedesa są znacznie gorsze niż BMW – ocenia Hans- Peter Wodniok, analityk w firmie Fairresearch i twierdzi, że rynek ma zawsze rację. Jego zdaniem pod względem innowacji BMW jest liderem.

Biznes Mercedesa w Chinach rozwija się wolno, słabo mu idzie ekspansja w popularnych segmentach jak mniejsze auta sportowo-użytkowe , a wizerunek tej firmy nie przyciąga młodszych kierowców - to główne minusy tej firmy ułatwiające ekspansję BMW, Audi i Volkswagena w segmencie aut luksusowych.

Dieterowi Zetsche, obecnemu prezesowi Daimlera nie udaje się realizacja głównego zadania jakim jest odzyskanie przez Mercedesa pozycji lidera wśród producentów aut luksusowych, którą firma straciła siedem lat temu. Dystans do głównego konkurenta zamiast maleć powiększa się.

Jego kadencja upływa z końcem przyszłego roku, a rok temu obiecywał, że do końca dekady jego firma prawie podwoi wielkość dostaw do prawie 2,6 mln sztuk. Po spadku zysku w tym roku w Mercedesie zainicjowano program Fit for Leadership (zdolny do przywództwa). Jego celem jest redukcja kosztów o 2 miliardy euro do końca 2014 roku.

Jeszcze dwa lata temu kapitalizacja Daimlera była o 15,5 miliardów euro wyższa niż BMW, a obecnie, zdaniem Maksa Warburtona , singapurskiego analityka w firmie Bernstein, zaufanie rynku do managementu Daimlera osiągnęło dno. Twierdzi, że inwestorzy w niewielkim stopniu bądź też wcale nie wierzą, aby udało się mu zrobić to co konieczne, by zniwelować dystans do BMW.

W tym roku do końca listopada monachijski koncern sprzedał 1,39 miliona aut, podczas gdy Mercedes 1,19 mln sztuk. W pierwszych trzech kwartałach BMW zarobił na poziomie operacyjnym 6,41 miliarda euro, 112 mln euro więcej niż Daimler mimo że przychody właściciela Mercedesa wyniosły 28,2 miliarda euro i były 50 proc. wyższe niż BMW.

- BMW tylko na samochodach osobowych zarabia więcej niż Daimler łącznie na autach osobowych i ciężarówkach – wskazuje Juergen Meyer, zarządzajcy w SEB Asset Management we Frankfurcie. Ma w portfelu akcje obu producentów. – Dla nas, inwestorów, liczą się zyski – podkreśla.

Od 2006 roku, kiedy Zetsche został szefem Daimlera, akcje tej firmy spadły o 10 proc., podczas gdy notowania BMW poszły w górę o 89 proc. Około 68 proc. analityków oceniających BMW rekomenduje kupno jego akcji, a w przypadku Daimlera jest to 40 proc.

A sięga ona około 45 miliardów euro podczas gdy cały biznes Daimlera, produkującego m. in. także auta ciężarowe zdaniem inwestorów giełdowych wart jest około 42 miliardów euro. Po odjęciu wartości segmentu produkcji samochodów ciężarowych dla Mercedesa zostaje około 25 miliardów euro.

- Zdaniem rynku perspektywy Mercedesa są znacznie gorsze niż BMW – ocenia Hans- Peter Wodniok, analityk w firmie Fairresearch i twierdzi, że rynek ma zawsze rację. Jego zdaniem pod względem innowacji BMW jest liderem.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji