Reklama

Telekomy polubiły raty

Już trzy z czterech dużych sieci komórkowych w kraju stosuje system sprzedaży ratalnej laptopów, tabletów i smartfonów.

Publikacja: 29.03.2013 00:02

Dlatego mimo wysokich cen nowych urządzeń operatorzy nie rezygnują z ich udostępniania. Wyjściem jes

Dlatego mimo wysokich cen nowych urządzeń operatorzy nie rezygnują z ich udostępniania. Wyjściem jest sprzedaż ratalna.

Foto: Rzeczpospolita

Model sprzedaży ratalnej drogich urządzeń konsumenckich zaadaptowały już trzy spośród czterech największych sieci komórkowych w Polsce. Polkomtel, operator sieci Plus, prowadzi pilotaż.

– Sprzedaż ratalna jest realizowana jedynie w naszych salonach firmowych z wybranymi ofertami abonamentowymi (niektóre smartfony w ofercie Plus Abonament i laptopy i tablety z oferty Plus Internet) – informuje Aleksandra Gieros-Brzezińska z biura prasowego sieci Plus.

Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile), która jako pierwsza wprowadziła ten sposób sprzedaży, ocenia, że m.in. dzięki niemu ma największy – ponad 50-procentowy – udział w rynku laptopów wśród operatorów komórkowych.

– Jak pokazują wyniki, T-Mobile jest dziś największym wśród operatorów telekomunikacyjnych dystrybutorem laptopów, a jednym z największych w Polsce wśród wszystkich firm zajmujących się sprzedażą tego typu urządzeń – mówi Konrad Mróz z biura prasowego PTC.

Sprzedaż ratalna to sposób na podniesienie przychodów operatorów. Szczególnie wtedy, gdy telekom sprzedaje urządzenie na swój rachunek. W zależności od przyjętych zasad sprzedaż ta może być księgowana jednorazowo w całej kwocie odzwierciedlającej wartość laptopa czy smartfonu.

Reklama
Reklama

Według nieoficjalnych informacji w ten sposób PTC mógł wypracowywać w ub.r. nawet 100 mln zł dodatkowych przychodów kwartalnie. Telekom nie komentuje wpływu  systemu na przychody.

Przyznaje natomiast, że jest też inna korzyść, widoczna przy publikacji wyników sieci komórkowych.

– W sprzedaży ratalnej koszty pozyskania i utrzymania klienta spadają – informuje Konrad Mróz z biura prasowego PTC. Operatorzy w różny sposób radzą sobie z kredytem udzielonym użytkownikom.

Sieć T-Mobile staje się kredytodawcą. Natomiast Orange prowadzi sprzedaż ratalną w kooperacji z Credit Agricole: zakup urządzenia w tym systemie wymaga w tej sieci podpisania oddzielnej umowy z bankiem. Dla klienta proces jest  mało uciążliwy: reprezentantem banku jest pracownik Orange i formalności załatwiane są w „jednym okienku".

Z rozmów z menedżerami Orange wynika też, że akurat ten telekom nie księguje od razu w przychodach całej wartości sprzedanego urządzenia, ale rozpoznaje je systematycznie, wraz ze spłatą rat.

P4, operator sieci Play, nie zdradził nam skali, w jakiej stosuje sprzedaż ratalną. Marcin Gruszka, rzecznik Play, wskazał, że stosuje się ją w tej firmie przy sprzedaży iPhone'ów. To tak  jak amerykańska spółka z grupy T-Mobile. O swojej decyzji operator poinformował w miniony wtorek. Nowy model sprzedaży zacznie stosować najprawdopodobniej za kilka miesięcy.

Reklama
Reklama

Wejdzie on w życie wraz z wprowadzeniem do oferty  T-Mobile w USA najnowszego modelu smartfona z jabłuszkiem – IPhone 5.

Operator zapewnia sobie w ten sposób długi związek z abonentem i unika sytuacji, w jaką wpadły Verizon i AT&T, które oferują aparaty poniżej kosztów ich zakupu, wiążąc urządzenie z umową o świadczenie usług. T-Mobile próbuje w ten sposób wyhamować odpływ abonentów. W ubiegłym roku tracił ich miesięcznie 2,1 mln.

Sprzedaż ratalna nie wiąże się natomiast ze zmianą warunków zakupu urządzeń od dostawców telekomów – zapewnia Konrad Mróz.

Teoretycznie mogliby zgodzić się na mniejszy rabat  u dostawcy, przekonując np. Apple do rezygnacji z zapisów o minimalnej sprzedaży urządzeń z jabłuszkiem.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

u.zielinska@rp.pl

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama