Od lat bezkonkurencyjne pod względem przeznaczonych na zakupy spożywcze wydatków jest w Polsce piwo. Pozycji lidera nie straciło także w 2012 r., kiedy kupiliśmy go za ponad 14,6 mld zł. Na wyroby browarów przypadła prawie co trzecia złotówka wydana na dziesięć najpopularniejszych produktów spożywczych w naszym kraju – wynika z zestawienia firmy badawczej Nielsen.
– W 2012 roku sprzedaż piwa napędzały doskonała pogoda oraz liczne innowacje wprowadzane na rynek przez producentów. Nie bez znaczenia dla tej kategorii były też mistrzostwa Europy w piłce nożnej – komentuje Marcin Cyganiak, ekspert Nielsena.
Ceny poszły w górę
Ubiegłoroczne wydatki na piwo zwiększyły się o 5,3 proc. wobec 2011 r. O niemal tyle samo w górę poszła ilość piwa sprzedanego przez browary. Związek Browary Polskie podał, że na rynek krajowy trafiło w sumie niemal 37,9 mln hektolitrów, co daje najlepszy wynik w historii tej branży.
Drugim najpopularniejszym produktem spożywczym jest wódka. Wartość jej sprzedaży wzrosła w ub. roku o 1,6 proc., do ponad 10 mld zł – podaje Nielsen. Wzrost ten ma związek m.in. z niewielką podwyżką cen oraz rosnącą popularnością wódek smakowych, które są droższe od czystych.
O 7,7 proc. do ponad 3,6 mld zł zwiększyły się w 2012 r. wydatki na napoje gazowane – zajmujące trzecie miejsce w zestawieniu Nielsena. O udziały w tym segmencie rynku postanowiła zawalczyć grupa Maspex Wadowice, czołowa firma spożywcza w Europie Środkowo-Wschodniej. Wczoraj podała, że zaczyna sprzedaż napojów gazowanych pod marką Tymbark.