Prawie tak samo słabym wynikiem, piąty miesiąc z rzędu zamknęła Polska (-5,8 proc.). Zdaniem przedstawicieli Exact Systems, firmy kontrolującej jakość części motoryzacyjnych, to już ostatni okres spadku sprzedaży nowych samochodów w Europie. Kolejne miesiące będą już tylko lepsze.
- Wynika to z faktu, że polscy producenci części i komponentów zanotowali w kwietniu wzrost produkcji. Jednocześnie na kwietniowy wynik polskiego eksportu, który był wyższy o 12,3 proc. r/r, wpływ miała głównie motoryzacja. To oznacza również, że rynek docelowy naszych fabryk, czyli Europa Zachodnia, złożyła dodatkowe zamówienia. Będzie to widać w ożywieniu sprzedaży i nowych rejestracjach pojazdów w trzecim kwartale tego roku – ocenia Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.
Wśród europejskich krajów, aż dziewiętnaście zakończyło maj na minusie. Ujemną sprzedaż odnotowały m.in. Niemcy (-9,9 proc. rok do roku), Włochy (-8 proc. r/r) czy Francja (-10,4 proc.). Wzrostem mogą pochwalić się takie państwa jak Belgia i Wielka Brytania, odpowiednio na poziomie 9 proc. i 11 proc.
- Wyspy Brytyjskie jako jedyne państwo europejskie od kilkunastu miesięcy nieprzerwanie rosną. Brytyjczycy o wiele częściej wymieniają swój park samochodowy, a liczba samochodów na 1000 mieszkańców przekracza 500 sztuk. Wpływ na pozytywny wynik mają również imigranci, którzy uzupełniają popyt – mówi Paweł Gos.
Również mapa producentów sprzedających auta w UE prezentuje się w czerwonym kolorze. Zdecydowana większość z nich zakończyła maj pod kreską: PSA Group, czyli Peugeot i Citroen (-13,2 proc.), Renault Group (-10 proc.) czy GM Group (-11,3 proc.). Liderem, którego także nie ominęła tendencja spadkowa, pozostaje grupa Volkswagen z blisko 265 tys. sprzedanych samochodów (-2,8 proc.).