Reklama
Rozwiń
Reklama

Motoryzacja traci impet

Obywatele Unii Europejskiej zakupili w listopadzie bieżącego roku 938 tys. nowych pojazdów – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA).

Publikacja: 17.12.2013 09:40

Motoryzacja traci impet

Foto: Bloomberg

Listopad okazał się być bardzo słabym miesiącem dla branży motoryzacyjnej. Na 27 rynkach krajów Unii Europejskiej, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu.

- Ten trzeci z kolei miesięczny wzrost sprzedaży aut osobowych w Europie przyczynił się do lepszego wyniku skumulowanego. Choć łącznie po jedenastu miesiącach europejska mapa sprzedaży i rejestracji nadal pozostaje czerwona (prawie 11 mln rejestracji, 2,7% spadek r/r), to roczny wynik z pewnością okaże lepszy niż w 2012 r. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems.

W porównaniu do krajów wspólnoty, Polski rynek prezentuje się bardzo przyzwoicie. W analizowanym okresie z rodzimych salonów wyjechało 24 tys. aut osobowych co oznacza wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 4 proc.

- Jeśli spojrzymy na najnowsze dane Centralnej Ewidencji Pojazdów w ujęciu rocznym to widzimy, że w listopadzie zarejestrowaliśmy o 4 proc. więcej osobówek, a biorąc pod uwagę jedenaście miesięcy, jesteśmy na 4,7 proc. plusie. Taki rezultat, choć lekko zawyżony przez zjawisko reeksportu, na tle całej Eurostrefy prezentuje się bardzo przyzwoicie – ocenia Paweł Gos, prezes zarządu Exact System.

- Jeśli jednak listopadowe dane zestawimy z bardzo dobrym wynikiem październikowym, już nie tak łatwo o optymizm. Przyczyną spadku jest przede wszystkim mniejsze zainteresowanie zakupów wśród firm, które w związku z przedłużającym się procesem wydania ostatecznej decyzji w sprawie derogacji przepisów związanych z odliczaniem podatku VAT, wstrzymują się z inwestycją w cztery kółka do momentu wyjaśnienia sytuacji – dodaje.

Reklama
Reklama

Najlepiej sprzedająca się marką na naszym rynku pozostaje Skoda. Od początku roku do listopada z salonów tego producenta wyjechało łącznie 33 tys. pojazdów. Drugie i trzecie miejsce w tym zestawieniu okupują Volkswagen oraz Toyota.

Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. Po jedenastu miesiącach, pomimo kilkuprocentowego spadku, liderem sprzedaży pozostaje marka Volkswagen z 1,4 mln sprzedanymi modelami. Drugie miejsce na Starym Kontynencie zajmuje Opel, a trzecie Renault.

Listopad okazał się być bardzo słabym miesiącem dla branży motoryzacyjnej. Na 27 rynkach krajów Unii Europejskiej, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu.

- Ten trzeci z kolei miesięczny wzrost sprzedaży aut osobowych w Europie przyczynił się do lepszego wyniku skumulowanego. Choć łącznie po jedenastu miesiącach europejska mapa sprzedaży i rejestracji nadal pozostaje czerwona (prawie 11 mln rejestracji, 2,7% spadek r/r), to roczny wynik z pewnością okaże lepszy niż w 2012 r. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems.

Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama