Motoryzacja traci impet

Obywatele Unii Europejskiej zakupili w listopadzie bieżącego roku 938 tys. nowych pojazdów – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA).

Publikacja: 17.12.2013 09:40

Motoryzacja traci impet

Foto: Bloomberg

Listopad okazał się być bardzo słabym miesiącem dla branży motoryzacyjnej. Na 27 rynkach krajów Unii Europejskiej, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu.

- Ten trzeci z kolei miesięczny wzrost sprzedaży aut osobowych w Europie przyczynił się do lepszego wyniku skumulowanego. Choć łącznie po jedenastu miesiącach europejska mapa sprzedaży i rejestracji nadal pozostaje czerwona (prawie 11 mln rejestracji, 2,7% spadek r/r), to roczny wynik z pewnością okaże lepszy niż w 2012 r. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems.

W porównaniu do krajów wspólnoty, Polski rynek prezentuje się bardzo przyzwoicie. W analizowanym okresie z rodzimych salonów wyjechało 24 tys. aut osobowych co oznacza wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem o 4 proc.

- Jeśli spojrzymy na najnowsze dane Centralnej Ewidencji Pojazdów w ujęciu rocznym to widzimy, że w listopadzie zarejestrowaliśmy o 4 proc. więcej osobówek, a biorąc pod uwagę jedenaście miesięcy, jesteśmy na 4,7 proc. plusie. Taki rezultat, choć lekko zawyżony przez zjawisko reeksportu, na tle całej Eurostrefy prezentuje się bardzo przyzwoicie – ocenia Paweł Gos, prezes zarządu Exact System.

- Jeśli jednak listopadowe dane zestawimy z bardzo dobrym wynikiem październikowym, już nie tak łatwo o optymizm. Przyczyną spadku jest przede wszystkim mniejsze zainteresowanie zakupów wśród firm, które w związku z przedłużającym się procesem wydania ostatecznej decyzji w sprawie derogacji przepisów związanych z odliczaniem podatku VAT, wstrzymują się z inwestycją w cztery kółka do momentu wyjaśnienia sytuacji – dodaje.

Najlepiej sprzedająca się marką na naszym rynku pozostaje Skoda. Od początku roku do listopada z salonów tego producenta wyjechało łącznie 33 tys. pojazdów. Drugie i trzecie miejsce w tym zestawieniu okupują Volkswagen oraz Toyota.

Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. Po jedenastu miesiącach, pomimo kilkuprocentowego spadku, liderem sprzedaży pozostaje marka Volkswagen z 1,4 mln sprzedanymi modelami. Drugie miejsce na Starym Kontynencie zajmuje Opel, a trzecie Renault.

Listopad okazał się być bardzo słabym miesiącem dla branży motoryzacyjnej. Na 27 rynkach krajów Unii Europejskiej, właścicieli znalazło 936 tys. nowych osobówek, czyli o 1,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu.

- Ten trzeci z kolei miesięczny wzrost sprzedaży aut osobowych w Europie przyczynił się do lepszego wyniku skumulowanego. Choć łącznie po jedenastu miesiącach europejska mapa sprzedaży i rejestracji nadal pozostaje czerwona (prawie 11 mln rejestracji, 2,7% spadek r/r), to roczny wynik z pewnością okaże lepszy niż w 2012 r. – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji