Główny powód niepokoju handlowców to zmiany prawa i wprowadzenie darmowego podręcznika – na razie tylko dla klas pierwszych. – Ale to właśnie rodzice pierwszaków zawsze wydawali najwięcej – mówi przedstawiciel jednego z e-sklepów.
Jak podaje Merlin.pl, w 2013 r. w czerwcu i lipcu zrealizowanych zostało 14 proc. wszystkich zamówień podręczników. Szczyt zaczyna się w sierpniu i trwa nawet do połowy września. – Rok temu niemal sześciu na dziesięć zakupów dokonano w sierpniu – mówi Anna Bibik, kierownik projektu podręczniki w Merlin.pl.
Plecak za 300 zł
Rolę sezonu dla handlowców pokazują kwoty, jakie rodzice przeznaczają na takie zakupy. – W poprzednim sezonie kupujący wydali przeciętnie po 217 zł na pakiet składający się z książek, zeszytów ćwiczeń czy lektur – dodaje Anna Bibik.
To jednak dopiero początek, ponieważ dochodzi jeszcze masa dodatkowych artykułów – głównie papierniczych, jak zeszyty, farby, długopisy czy flamastry. Według Merlina średni koszt zakupu plecaka wyposażonego w niezbędne artykuły papiernicze i inne gadżety to ok. 300 zł.
– Oprócz książek klienci najchętniej kupują tornistry, plecaki, worki na buty, zestawy śniadaniowe, piórniki oraz kredki, długopisy i plastelinę. Przygotowujemy gotowe zesta-wy wyprawek szkolnych, złożone m.in. z tornistrów i piórników z wyposażeniem. Klienci jednak najchętniej samodzielnie kompletują ze-stawy, kierując się przede wszystkim indywidualnymi potrzebami dzieci i wymaganiami nauczycieli – mówi Zdzisław Bender, dyrektor Smyk.com. Jak zauważa, najczęściej wybierają produkty licencyjne, nawiązujące do popularnych postaci z bajek i filmów dla dzieci i młodzieży.