Reklama
Rozwiń

A350 może lecieć na jednym silniku

Airbus uzyskał bardzo ważne zezwolenie dla swego 2-silnikowego samolotu A350, który może lecieć ponad 6 godzin na jednym silniku w razie awarii drugiego. To pozwala mu latać na niemal każdej trasie dalekiego zasięgu.

Publikacja: 16.10.2014 18:03

A350 może lecieć ponad 6 godzin na jednym silniku w razie awarii drugiego

A350 może lecieć ponad 6 godzin na jednym silniku w razie awarii drugiego

Foto: Bloomberg

Europejski Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego EASA przyznał Airbusowi certyfikat ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180 minut, ale który pozwoli pilotom tego samolotu kompozytowego lecieć do 370 minut na jednym silniku - podał Airbus.

ETOPS jest certyfikatem pozwalającym samolotom dwusilnikowym latać na dalekich trasach, które były wcześniej niedostępne dla maszyn o takiej liczbie silników. Np. jeśli maszyna posiada certyfikat ETOPS 180 minut, może lecieć każdą trasą, która jest odległa o maksymalnie 180 minut od najbliższego awaryjnego lotniska. ETOPS odnosi się do wszystkich tras nad lądem i wodą. dlatego ma tak duże znaczenie dla wielkości sprzedaży każdego samolotu.

Maksymalny limit czasu dla A350 6 godzin i 10 minut odpowiada maksymalnemu zboczeniu z pierwotnego kursu o 2500 mil morskich (4630 km), co jest rekordem w sektorze lotniczym.

B787 Dreamliner ma zezwolenie na lot przez 330 minut na jednym silniku, ale różnica w czasie między obu tymi maszynami jest raczej elementem marketingu, bo obie dysponują dostatecznym marginesem w korzystaniu z większości szlaków. Normy ETOPS wymagają uzyskiwania indywidualnych zezwoleń, muszą o nie ubiegać się wszystkie linie lotnicze.

Producenci silników i samolotów twierdzą, że awarie silników podczas lotu zdarzają się niezwykle rzadko, równie rzadko samolot musi zboczyć z kursu na tak duży dystans. Producenci muszą jednak wykazać, że ich produkt jest w stanie pokonać tak dużą odległość, z kolei przewoźnicy udowodnić, że przeszkolili swe załogi na taką ewentualność.

Samolot zmuszony do korzystania z jednego silnika schodzi na niższy pułap lotu i zmniejsza prędkość.

Agencja Reutera podała już 30 września z okazji przyznania przez EASA certyfikatu żeglowności temu samolotowi, że europejski urząd przygotowuje dla niego ETOPS w wymiarze 370 minut. Po raz pierwszy samolot szerokokadłubowy otrzymał taką autonomię przed wejściem do eksploatacji.

Powstaje jednak pytanie, czy i kiedy amerykański odpowiednik, FAA wyda podobne zezwolenie dla linii lotniczych będących pod jego jurysdykcją.

FAA ogłosił w minionym tygodniu, że do końca października wystawi A350 własny certyfikat bezpieczeństwa. - Nie możemy spekulować, jakiego rodzaju ETOPS może otrzymać A350, bo jeszcze nie wydaliśmy mu zwykłego certyfikatu - odpowiedział rzecznik tego urzędu na konkretne pytanie o autonomię.

A350 ma wejść do eksploatacji pod koniec roku, pierwszym klientem jest Qatar Airways.

Europejski Urząd Bezpieczeństwa Lotniczego EASA przyznał Airbusowi certyfikat ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180 minut, ale który pozwoli pilotom tego samolotu kompozytowego lecieć do 370 minut na jednym silniku - podał Airbus.

ETOPS jest certyfikatem pozwalającym samolotom dwusilnikowym latać na dalekich trasach, które były wcześniej niedostępne dla maszyn o takiej liczbie silników. Np. jeśli maszyna posiada certyfikat ETOPS 180 minut, może lecieć każdą trasą, która jest odległa o maksymalnie 180 minut od najbliższego awaryjnego lotniska. ETOPS odnosi się do wszystkich tras nad lądem i wodą. dlatego ma tak duże znaczenie dla wielkości sprzedaży każdego samolotu.

Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł
Biznes
Trump wysyła listy i grozi BRICS, polskie firmy liderami AI, paraliż w Rosji